Nu kommer första analysen om incidenten i USA där en person blev påkörd av en självkörande XC90 som testades av Uber.
I mars tidigare i år dog en kvinna i amerikanska delstaten Arizona efter att hon korsat vägen och blivit påkörd av en autonom Volvo XC90 som testades av samåkningsföretaget Uber. Kort efter olyckan började Trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board att undersöka händelsen och presenterar nu sina preliminära resultat. Eftersom rapporten inte är slutgiltig slår inte NTSB fast olycksorsaken. De delar dock med sig av vilka fakta de funnit.
Dödsoffret ledde en cykel över vägen. Det var inte på ett övergångsställe utan på ett dåligt upplyst vägavsnitt och fotgängaren var klädd i mörka kläder. Ubers system upptäckte fotgängaren sex sekunder innan kollisionen via radar och Lidar. Testfordonet färdades då I drygt 70 kilometer I timmen. I takt med att det närmade sig klassificerade den självkörande mjukvaran först kvinnan som ett okänt objekt, sedan ett fordon och till sist en cykel. 1,3 sekunder innan krocken avgjorde systemet att nödbroms var enda utvägen för att undvika kollision. Men autobromsen var urkopplad.
Dödsoffret ledde en cykel över vägen. Det var inte på ett övergångsställe utan på ett dåligt upplyst vägavsnitt och fotgängaren var klädd i mörka kläder. Ubers system upptäckte fotgängaren sex sekunder innan kollisionen via radar och Lidar. Testfordonet färdades då I drygt 70 kilometer I timmen. I takt med att det närmade sig klassificerade den självkörande mjukvaran först kvinnan som ett okänt objekt, sedan ett fordon och till sist en cykel. 1,3 sekunder innan krocken avgjorde systemet att nödbroms var enda utvägen för att undvika kollision. Men autobromsen var urkopplad.
”Fordonet var fabriksutrustat med ett flertal avancerade förarsystem av originaltillverkaren Volvo Cars, inklusive en kollisionsundvikande funktion med autobroms. Volvofunktionerna är bortkopplade när fordonet körs i datorkontrollerat läge. Enligt Uber är autobromsmanövrar urkopplade för att reducera risken för irrationellt beteende från fordonet. Fordonsoperatören ansvarar för att ingripa och agera. Systemet är inte utformat så att det kan varna operatören”, skriver NTSB i sin rapport.
Videoupptagningar från händelsen visar hur föraren i XC90:n har blicken nedåtvänd. I en intervju med NTSB:s utredare säger hon att hon övervakade det självkörande systemets gränssnitt.
Kort efter dödsolyckan pausade Uber all testverksamhet i Arizona. Enligt nyhetsbyrån Reuters väljer de att inte återuppta den i delstaten igen, utan fokuserar istället på begränsade tester i Pennsylvania och Kalifornien.
Diskutera: Tror du att det kommer att inträffa fler dödsolyckor med självkörande bilar?
Videoupptagningar från händelsen visar hur föraren i XC90:n har blicken nedåtvänd. I en intervju med NTSB:s utredare säger hon att hon övervakade det självkörande systemets gränssnitt.
Kort efter dödsolyckan pausade Uber all testverksamhet i Arizona. Enligt nyhetsbyrån Reuters väljer de att inte återuppta den i delstaten igen, utan fokuserar istället på begränsade tester i Pennsylvania och Kalifornien.
Diskutera: Tror du att det kommer att inträffa fler dödsolyckor med självkörande bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.