– Förutom kvardröjande Bonus-maluseffekter, kan de minskade registreringarna av personbilar i september till viss del förklaras av att bilar inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Alla personbilar måste registreras före 1 september, vilket har medfört lägre siffror i september. Dessutom var det en registreringsdag mindre i september i år jämfört med september förra året, vilket motsvarar cirka fem procent färre registreringar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Av de nyregistrerade bilarna var 2.555 stycken så kallade bonusbilar, alltså elbilar, laddhybrider eller gasbilar där köparen belönas med en klimatbonus. Drygt en tredjedel av de nya bilar som registrerades in i september drevs av diesel.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 363 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 260 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 242 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 221 st.
5. Renault Zoe, elbil, 191 st.
6. Tesla Model S, elbil, 173 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 168 st.
8. Volvo XC60, laddhybrid, 149 st.
9. BMW 530e, laddhybrid, 89 st.
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 85 st.
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)
1. Volvo: 3301 st, 20,1%
2. Kia: 2101 st, 6,3%
3. Volkswagen: 1881 st, 15,8%
4. Mercedes: 1378 st, 5,2%
5. Toyota: 1370 st, 6,0%
6. BMW: 1067 st, 5,8%
7. Audi: 917 st, 5,0%
8. Skoda: 873 st, 4,7%
9. Renault: 728 st, 3,4%
10. Ford: 597 st, 2,7%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo S/V60: 960 st.
2. Volvo S/V90: 886 st.
3. Volkswagen Golf: 599 st.
4. Volkswagen Passat: 597 st.
5. Kia Niro: 578 st.
6. Volvo XC60: 538 st.
7. Volvo XC40: 516 st.
8. Kia Ceed: 368 st.
9. Toyota Auris: 361 st.
10. Mercedes E-klass, 340 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mest säljande bil som inregistrerades var alltså Volvo s/v60 med 960 exemplar. Av dessa hade 855 en dieselmotor dvs 89%! Volvo ska ju sluta med dieselmotorer...
Kanske inte helt oväntat då jag misstänker V60 passar fler ön vad V90 gör.
Njae, vad de sagt är att de inte ska utveckla någon ny dieselmotorgeneration. Men den de har är ju fortfarande ganska ny så under överskådlig framtid så kommer de ju sälja dieselbilar.
Hur fungerar bonus malus? Följer det bilen? I så fall får det ju stora efterverkningar i andra hand. En bil registrerad efter första juli får ju, som regel, väsentligt högre skatt. Och således lägre värde på begagnatmarknaden. Eller har jag missförstått det hela?
I det nya skattesystemet så är skatten förhöjd de första 3-åren. Så när de flesta bilar är begagnade är skatten på liknande nivå som tidigare. 3-år är sannolikt valt för att det är vanlig leasingperiod för företagsbilar.
Audi 60 L - när bilen är 3 år gammal så sänks skatten till ungefär samma nivå som före 2018-07-01.
Tack Pi och Klabbe!
Med andra ord, lite mer ekonomiskt för privatisten att köpa en 3 år gammal bil. Lägre skatt och hyfsad värdeminskning.
Jo, tanken med bonus/malus är väl att styra främst nyförsäljningen på tjänstebils-marknaden mot bilar med lägre förbrukning och efter vad en bilhandlare sa till mig nyligen så står denna del för närmare 75 % av nybils-försäljningen - men det har jag inte kollat.
Och när tjänstebilen sen skall ut på beg-marknaden så har den åter en rimlig vägskatt.
Beställer min v60 imorgon. Diesel såklart!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.