Magazyn Motodziennik publicerar de första bilderna på nya V40 och bryter därmed mot embargot som gjorde gällande att bilen inte fick avslöjas före den 28 februari.
På den polska Facebooksidan visas den svenska nyheten – Volvos utmanare till Audi A3 och BMW 1-serie – både framifrån och bakifrån på två lågupplösta bilder. Bo Larsen, presschef Volvo Personvagnar, tycker att läckan är olycklig
– För att tillmötesgå vissa medier som har långa pressläggningstider har vi låtit dem ta del av materialet i förväg. Och 99 procent av dem har uppfyllt sitt löfte och inte publicerat, men det har uppenbarligen funnits en som haft en annan agenda, säger Bo Larsen till Vi Bilägare.
Vad tycker du om den agendan?
– Jag tycker att det är väldigt lågt och som tidigare journalist också fullkomligt förkastligt, har man avgivit ett löfte ska man också hålla det.
Kan det här öka intresset för bilen?
– Läckage kan vara intressanta i vissa sammanhang, att man håller intresset uppe för en ny modell, men nu är det så nära själva presentationen att det inte finns något intresse, säger Bo Larsen.
Nya Volvo V40 får publik premiär på bilsalongen i Genève den 6 mars. Den 28 februari presenterar Vi Bilägare mer fakta om bilen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?
1. Börja med gå in på den här sidan och välja ditt erbjudande.
2. Nu får du välja om du vill bli digital Premiummedlem, om du vill köpa ett ”Dagspass” i 24 timmar som inte förnyas automatiskt för 29 kronor eller om du vill bli pappersprenumerant.
3. Fyll i dina uppgifter och bekräfta koden du fått till din mobiltelefon. Detta gör vi för din trygghet, för att säkerställa att du är du.
4. När du fyllt i dina betalningsuppgifter är kontot klart att använda och du kan läsa allt vårt Premiummaterial.
Om du redan är tidningsprenumerant ingår allt Premiummaterial. Läs här hur du ska göra för att komma igång och låsa upp de digitala Premiumartiklarna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Får man bilderna i förväg för att man ska hinna få med dem i tidningen till presentationen är det dåligt att visa dem tidigare.
Utseendet ser väldigt bekant ut och visar tydligt att det är en Volvo. Storleken säger mig inte så mycket. Matchar den en VW Golf?
Ser hyfsad ut förutom baken som ser ut att ha råkat ut för en handgranat.
Gillar linjen på bakdörrens överkant, påminner om klassiska P1800. Det svarta fältet på bakluckan ger koppling till C30.
För övrigt ser den ut som en.... Focus?
Ja, det ser ut som en Volvo och det är väl bra att befolkningen får en chans att vänja sig vid bakluckedesignen innan premiären. Nuvarande V50 framstår helt plötsligt som en stilren skönhet.
Ser ut som en korsning mellan BMW 1-serie, Hyundai i40 och Volvo V60.
Den verkar snygg ändå... Dock så tror jag inte det kommer vara någon storlastare, men det är nog inte meningen heller.
Ser ut lite som en C30 med lite större bak...
Framifrån : Som alla andra morderna bilar. Ingen nytt. Gäsp!
Bakifrån: Helt egen karaktär. Övergången till höfterna på bakdörrarna är riktigt snygg. Kunde vart ännu mer markerad typ P1800.
Helt uppenbart siktar man in sig på BMW1 kunderna och inte Golfgänget.
Ska dom sen lasta in batterier elmotorer och andra hybridgrejer under golvet blir det inte mycket lastutrymme. Men så lyder senaste mode.
Volvo har kastat den sista linjalen. Nu är det kurvmallar som gäller. Visst ja, lastbilarna ritas fortfarande med linjal, tack och lov.
Hmmm, helt ok. Lite tråkigt och kan inte fylla efter dagens V40 som nästan är en riktig familjebil men helt ok, ringer farsan då det är en intressant pensioners bil och mer politisk korrekt än Kia SUV som han kikar på.
Bakifrån är den riktigt ful, men är detta det verkliga utseendet? Fälgar och lite plastbitar skiljer mellan bilderna, men regnumret är detsamma...
Denna bilen är en riktigt fräsch Volvo man får hoppas att priset är rimligt så att Volvo inte prisar sig ur marknaden. Kommer den även med en miljövänlig etanolmotor typ den riktigt fina V70 T4F motorn som bla DagensNyheters journalist va så lyrisk över?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.