Volvo slår på stora trumman på sin första bilsalong i Kina med kinesiska ägare. Nya konceptbilen Volvo Concept Universe premiärvisar en ny flaggskeppsmodell.
– Concept Universe ger en glimt av vad köparna kan vänta sig av vår nästa stora sedan, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, och fortsätter:
– Shanghai är den perfekta platsen för en världspremiär av en utsökt bil som är skräddarsydd för de mest krävande lyxbilskunderna.
Bilen är konstruerad med Kina särskilt i åtanke, där nyrika kineser törstar efter stora prestigebilar, gärna med mängder av utrymme i baksätet.
Former från PV
Volvo Concept Universe har en coupéliknande taklinje och mäter omkring fem meter mellan stötfångarna. Enligt Volvo har inspiration hämtats från klassiska Volvomodeller – och nog kan man ana vissa drag från PV i motorhuvens former. Sidorna med tydliga skuldror är i sin tur hämtade från nya S60.
Som modet för konceptbilar föreskriver är dörrarna till baksätet upphängda i bakkant. Andra detaljer värda att notera är den glimrande grillen och baklyktorna som kopplats samman med en horisontell ljusslinga.
Volvo beskriver inredningen som ”förarinriktad” fram med mörkare färger och ”avkopplande” i baksätet med ljusare toner. Genom kupén sträcker sig en förlängd mittkonsol till det strikt tvåsitsiga baksätet. Centralt på instrumentbrädan återfinns en stor pekskärm, som enligt Volvo närmar sig handen när man sträcker sig efter den. Även i baksätet finns en pekskärm.
Volvo avslöjar i dagsläget inget om tekniken under skalet.
Ny plattform
Konceptbilen bygger på helt nya plattformen SPA (Scalable Platform Architecture) som så småningom ska utgöra grunden för samtliga stora och mellanstora Volvomodeller.
– När vår kommande lyxsedan anländer inom några år, så kommer den att vara bland de första Volvobilar som byggs på den nya skalenliga plattformen. Samtliga våra stora och medelstora bilar kommer så småningom att baseras på SPA, säger Stefan Jacoby.
En avskalad produktionsvariant av Volvo Concept Universe ska tillverkas i Volvos nya fabrik i Chengdu, i sydvästra Kina. Anläggningen öppnar 2013.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo Concept Universe?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är ganska snygg i allt utom fronten som är riktigt asful. Men kanske kineserna gillar såna fronter.
I helhet en ganska snygg bil. Fronten är ett mindre problem som kan och enligt Volvo chefen ska fixas före före produktion. Fronten har nog utformats på det sättet för ett syfte. I detta fall så kanske det representerar universum?
Håller med Raymond. Fronten är verkligen inte snygg! Däremot är bilen snygg bakifrån och snett bakifrån. Flera tillverkare har börjat med bakljusarmaturer med mer skulpturala, svepande linjer. Betydligt snyggare än de kromade blingblingklumpar som var vad som gällde ett tag.
Den insvängda midjan är kanske lite väl anorektisk, men tar åtminstone ner höjdintrycket av det plåtsjok som trendnissarna förser sina bilar med som en följd av de överrivet låga sidofönstren som, också moderiktigt, avslutas med en utdragen nerförsbacke, tänkt att ge coupéstuk. Som vanligt är väl baksätet, och då främst insteg och takhöjd ett skämt. Den utdragna bakrutan brukar också innebära att bakluckans öppning mest liknar ett brevinkast, men här ser de ut att ha tänkt till. Hur bakljusarmaturen delas går dock inte att se.
Interiören är, som så ofta, väldigt överdriven till den grad att den är meningslöst att ha någon åsikt om.
Mercedes konceptbil för A-Klassen sågades av en rad proffstyckare här i spalterna, men den (Mercedesen) är ju ursnygg redan som den är jämfört med denna uppkräkta pizza. Att det är kineser som har ett finger med i spelet syns lång väg: Kopieringen av Audi A5/A7 och inlåningen av en lång rad linjer från engelska bilar är påtaglig. Skillnaden mellan Volvon och de övriga uppräknade är de övriga åtminstone har gjort snyggt, gjort rätt och framförallt gjort eget.
Herr Ober!
Man behöver inte vara proffs för att tala om vad man tycker om designen på en bil. Antingen gillar man den eller inte. Jag gillar inte nya A-klassen men har förstås inte gillat föregående A-klasse heller.
KaptenOberkommando, det finns ett antal tankelekar kring detta med regler som inkluderar sig själva.
Ett exempel:
"Alla regler har undantag". Detta är en regel - alltså har den undantag enligt sin egen innebörd. Eftersom den har undantag så finns det således regler som inte har undantag. Slutsatsen blir att regeln inte stämmer.
Här har vi ett liknande fall.
I spalterna skriver ett antal proffstyckare, enligt dig. Vilken kategori tillhör du själv?
Onekligen tycker du ju en hel del.
Detta koncept förevisat på bilder är ju så där lagom imponerande. Men färdig bil och verklighet kan ju ge ett betydligt positivare intryck.
Den var ful den! Vart tog Volvo-DNA:t vägen? Detta är ingen Volvo, det är möjligen en kines-Volvo. Kunde varit vad som helst.
Jag gillar vissa saker med bilen.
1. De överdrivna kanterna vid midjan är nu mycket slankare och då ser bilen mycket sportigare ut.
2. Baklinjen ser mycket läcker ut även om den förmodligen kräver gymnastiska övningar i den högre skolan för att komma in i baksätet.
Men vissa saker är ju skrämmande fult.
1. Grillen ser ut som vilken 14-årig "blingare" som helst har gjort den. Kunde man verkligen inte kommit fram med en mer unik design? Såna där mönster gör man när man kladdar i ett block under ett telefonsamtal.
2. Gillar inte den intryckta sidan, det gör att bilen ser krockskadad ut.
3. Jag antar att bilen vänder sig till riktigt rika kineser för annars kan jag inte begripa varför man ska ha en helikopter-platta på motorhuven.
Det kanske är en design som går hem i Kina, det är väl vad som är meningen.
I USA och Europa passar det nog inte så bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.