Volvos framryckning innebär att en treårig japansk svit med tripplar spräcks. Honda faller två platser tillbaka eftersom också tyska BMW tränger sig emellan till en fjärde plats i sammandraget.
Totalt sett har de svenska bilägarna varit något mer återhållsamma med betygen. Det är endast fem märken av totalt 25 som visar plusresultat jämfört med undersökningen 2015. Subaru, Volvo, Citroën, Peugeot och Dacia har fått bättre betyg av sina ägare under det senaste året.
Läs mer om resultaten i Autoindex 2016 i Vi Bilägare nummer 08/2016, i butik den 24 maj.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Autoindex 2016?
(Placering, märke, index)
1. Lexus 895
2. Subaru 877
3, Volvo 858
4. BMW 856
5. Honda 856
6. Toyota 853
7. Audi 844
8. Mercedes 836
9. Mazda 836
10. Mini 835
11.Citroën 823
12. Opel 823
13. Skoda 819
14. Ford 818
MEDEL 818
15. Kia 810
16. Peugeot 810
17. Volkswagen 794
18. Hyundai 790
19. Nissan 785
20. Renault 783
21. Dacia 782
22. Mitsubishi 780
23. Suzuki 778
24. Fiat 758
25. Seat 757
Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal. Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och i genomsnitt är bilägarna inte missnöjda med bilägandet i stort, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.
Det statistiska underlaget bygger på synpunkter från privata bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2009–2015. Frågorna som ställs handlar om bilkvalitet och egenskaper, bemötande hos återförsäljare och verkstäder samt om lojalitet och referenser till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars i år.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju 8 st. som hamnar på samma siffra, då bör ju de dela samma placering.
Det blir 21 platser och inte 25.
Vad säger sådana här listor igentligen? Dom mest fanatiska bilägarna vägrar att se brister på bilmärket dom har ingått äktenskap med.
HT19, inget säger någonting, man måste tänka själv :)
Dom mest fanatiska motorjournalisterna vägrar att se brister på bilmärket dom har ingått äktenskap med.
Osv...
Jag har provkört ett antal Subarus men aldrig riktigt kommit fram till varför Subaru hamnar så högt i kundnöjdhet. När man kör bilarna (iofs korta sträckor) så sticker de enligt mig inte ut särskilt positivt utan känns bara OK. De är inte heller helt problemfria utan dras med åkommor som alla andra bilmärken. Kanske någon som har tidningen ViB eller en Subaru kan berätta vad som ligger bakom entusiasmen?
pinjong, har väl att göra med att det alltid är 4wd på Subaru (undantaget den bakhjulsdrivna sportbilen) och att man har boxermotorer. Tror driftsäkerheten och problemfriheten också varit förhållandevis hög i långa loppet, klart bättre än VW t.ex.
Jag har också funderingar runt Subaru. Upplever dem vid provkörningar som bullriga, men ser ganska många rostiga, och inredningen känns långt ifrån up-to-date. Men här ingår ju även verkstäder och återförsäljare och annat, så det är väl så. Föga förvånande att VW tappar efter Dieselgate, lika lite förvånande som att Vidstige återigen skulle hitta ett skäl att hacka lite på VW i en artikelkommentar. Men som sagt, listor av den här typen ska tas med en stor nypa salt vilket väl inte minst bevisas av att en tänkt medelnöjdhet ska ge betyget 500 -jämfört med resultaten för de märken som redovisas.
Många av er ställer samma fråga som mig. Vad säger det här, inget. Varför får tex Fiat 757 poäng VW 794?
Går bilarna ofta sönder? Eller är man missnöjd med återförsäljare/verkstäder? Har ju själv gjort undersökningen och det är en j...vla massa frågor om säljare/verkstad. Och det har väl inget med driftsäkerheten av bilen? Min far kör Subaru, så jag har kört den rätt mycket, jag är inte imponerad över bilen, detaljkvalitén eller hur den är att köra osv. Så redovisa svaren fullt ut hade gett en bättre bild en att Lexus kammar hem första plats o Volvo 3e.
Lexus, Subaru och Honda är volymmässigt små i Sverige och sådana tillverkare tenderar att locka entusiaster som verkligen gillar sitt märke och entusiaster har allt som oftast en större acceptans och överseende med sitt märkes fel och brister.
Därför tycker jag att det är en större bedrift av Volvo som ju är marknadsledande i Sverige att hamna trea, gäller för övrigt även volymsäljaren Toyotas sjätteplats, än av Lexus och Subarus första och andraplatser.
Det tyder också på en målmedveten satsning av Volvo för att öka kundnöjdheten kring bilägandet som ser ut att bära frukt, för det är inte bara driftsäkerhet och problemfrihet som räknas in i slutänden utan den totala ägandeupplevelsen.
Ett synsätt som Lexus sedan länge förstått och varit marknadsledande på men som Volvo nu också anammat på ett framgångsrikt sätt, och det med en mycket större kundgrupp bakom sig.
Eftersom åsikter från Subaruägare efterfrågas..Har haft en Outback sedan 04. 24000 mil senare kan jag konstatera att detta är den absolut bästa bil jag haft. Inga fel förutom slitage. Är 70 så jag har haft åtskilliga. Hade innan denna en sk 'premiumbil', v70, som jag bytte ut efter 4000 mil. Frekventa fel på länkarmar, dörrlås, nonchalant bemötande på Volvoverstäder i Stockholm var orsaken så jag bestämde mig, aldrig mer..
Och nu åker hustrun i en Outback 12. Det finns säkert körgladare bil men, enligt mig som prioriterar felfri, är Subaru just detta..
Vad bra för Toyota klarar 6. plats applåder.
Bästa är 1. plats Lexus och medel är 14. plats Ford dvs räkna halva 7. plats Audi.
100% Lexus, 75% Audi och 50% Ford.
Tur att jag valde rätt minst 75% och uppåt dvs betyg 4 och uppåt. Jag skulle aldrig att köpa ny bil omdöme under 75% eller under 4 betyg. Tur att Jag valde rätt Toyota :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.