Nästa artikel
Utsläpp från personbilar har minskat
Nyheter

Utsläpp från personbilar har minskat

Publicerad 22 december 2011 (uppdaterad 23 december 2011)
Utsläppen från svenska personbilar var lägre under 2010 jämfört med 1990. Samtidigt ökade utsläppen från den tunga trafiken.

Det framgår av Naturvårdsverket årliga rapport om Sveriges utsläpp av växthusgaser. I ett pressmeddelande skriver myndigheten:

”Utsläppen från biltrafik har stabiliserats och minskat något sedan 1990 trots att trafiken har ökat, tack vare energieffektivare bilar och ökad användning av biobränslen.”

Personbilarna noterade utsläpp av 12 255 000 ton koldioxidekvivalenter, ett mätvärde för utsläpp som bidrar till växthuseffekten. Siffran är den lägsta under perioden 1990-2010.

Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, tycker att utvecklingen är ”mycket glädjande”.

– En viktig förklaring är att utsläppen från de nya bilar som kommer ut på marknaden har sjunkit i rekordfart under senare år, vilket i sin tur bland annat beror på den kraftigt ökade dieselandelen av nybilsförsäljningen, säger han i en kommentar.

Tung trafik i motsatt riktning
Utsläppen för den vägburna transportsektorn som helhet har däremot ökat. Ökningen tillskrivs framför allt den tunga trafiken vars utsläpp steg med 45 procent mellan 1990 och 2010. Bertil Moldén igen:

– En förklaring till att utsläppen av växthusgaser från den tunga trafiken ökade under 2010 är den förbättrade konjunkturen där ökad ekonomisk aktivitet också medför ökade transporter.

– En annan orsak är att mycket gods fick styras om till lastbilstransporter som en följd av de problem som järnvägstrafiken hade under den stränga vintern 2010.

Totalt ökade Sveriges utsläpp av växthusgaser med nära 11 procent under 2010, jämfört med året innan.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-22 18:26
Onehp

@Jes: har aldrig förstått mig på den där logiken. Om man gillar bilkörning och förbränningsmotorer, då vill man väl maxa mängden körglädje per droppa och inte tvärtom, eller? Och långsiktigt, så vill man ju att det finns soppa kvar, och då vill man inte bränna av det som finns i onödan??

#9 • Uppdaterat: 2011-12-23 07:32
McTar

Ännu en gång så måste jag slå ett slag för biogas.
Jag tankar 100% biogas och fyller den hudratalet meter från där den produceras. Det enda fossila bränsle jagi princip gör av med är den som bensinvärmare tar. Det blir inte många liter per månad.

#a • Uppdaterat: 2011-12-23 11:43
matda

Som vanligt håller Bertil Moldén dieselflaggan högt. Han blundar för att ustäpp av både kväveoxider och partiklar ökat senaste åren och det är en direkt följd av att dieselbilarna ökat. Koldioxidustläppen skulle ha minskat mer om folk valt etanol eller biogas istället för dieselbilar. Och då hade vi också minskat utsläppen av kväveoxider och partiklar. Utvecklingen är verkligen tråkig när såna som Bertil Moldén och motorjournlister får höras och lurat på Svensson dieselbilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.