I somras trädde en ny lag i kraft som innebär att bilhandlare måste skriva ut förbrukningen och utsläppen för en viss bilmodell i samband med att den säljs.
Det ska göras på en ”framträdande plats” i bilhallen eller annonsen.
När Vi Bilägare besökte sex stora bilhandlare i Stockholmsområdet i somras visade flera av dem inte alls den här informationen – trots att den alltså måste visas enligt lag.
Nu har det gått tre månader sedan lagen trädde i kraft, men hos flera av bilhandlarna saknas fortfarande information om bilarnas förbrukning och utsläpp.
Lovar för andra gången
Ett exempel är Volvo Car Retail som ägs av Volvo Cars och som inte skrev ut uppgifterna vid vårt besök i somras. Då uppgav en talesperson för företaget att mallarna för informationsskyltarna skulle uppdateras ”omgående” för att uppfylla lagen.
Nu visar det sig att uppgifterna saknas för ännu fler bilar i hallen. Problemet är alltså inte löst – det har i stället blivit värre.
Den här gången uppger talespersonen för Volvohandlaren att det inte alltid funnits aktuell information om förbrukning och utsläpp för varje bil i hallen och att säljarna då ska komplettera med en extra skylt. Det har inte skett för de bilar som stått länge i bilhallen, innan lagen infördes.
Nu blir vi lovade att systemet ska vara uppdaterat.
– Det går inte längre att skriva ut en skylt till en bil som inte har den här informationen. Den använder antingen registreringsnummer eller chassinummer för att hitta siffrorna.
”Förtydligar våra rutiner”
Hos jättekoncernen Hedin Bil saknades i somras uppgifter om förbrukning och utsläpp hos flera märken. Då blev vi lovade att systemet som skriver ut prisskyltar skulle uppdateras.
– Utrullningen pågår nu skyndsamt för att säkerställa att rätt information presenteras för samtliga nya bilar och dessutom även för begagnade bilar, sa Kristina Wärmare, global kommunikationschef på Hedin Mobility Group.
Men uppgifterna saknas fortfarande på många av de bilar som ställs ut i Hedins bilhall norr om Stockholm. Det gäller bland annat Ford, Subaru och vissa Nissanmodeller. Att informationen saknas går på tvärs med bilfirmans ambition att vara ett ”föredöme i bilbranschen”.
När det gäller Honda och Dacia har informationen däremot blivit bättre jämfört med vårt besök i somras.
Nu får vi till svar att Hedin att informationen ska finnas, men att företaget har behövt ”förtydliga våra rutiner internt”.
– En översyn sker nu på alla våra anläggningar för att säkerställa att den här informationen presenteras för samtliga bilar, säger Kristina Wärmare.
- Information om bilens förbrukning och koldioxidutsläpp ska visas när en bil läggs ut till försäljning på annons eller i en bilhall.
- Eftersom det är förbrukningen och utsläppen enligt WLTP-körcykeln som ska skrivas ut kommer utsläppen vid verklig körning ofta bli högre än vad som anges.
- Siffrorna visar dessutom bara utsläppen som kommer ur avgasröret. Utsläpp som uppstår under tillverkning och återvinning av bilen, eller framställning av bränslet, finns inte med.
”Svagt”
Även om lagen alltså trädde i kraft den 1 juli har det dröjt till den 1 oktober innan Konsumentverket gjort klart exakt hur informationen ska visas. Samtidigt har kraven har varit kända inom bilbranschen länge, enligt Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet, en organisation som vill sänka utsläppen inom transportsektorn.
– Det är svagt att så ledande märken inom bilhandeln inte varit redo. Det drabbar konsumenten, klimatet och kan i slutändan bli dyrt för bilhandeln eftersom det ju numera är direkt olagligt att inte ha denna information, säger han till Vi Bilägare.
Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) säger att det ”naturligtvis är illa att bilhandlarna inte ger den information som konsumenterna har rätt till”.
– Ofta handlar det nog om okunskap eller rent slarv, men det är en skyldighet nu när det är en lagstiftning på samma sätt som det var tidigare genom Konsumentverkets föreskrifter och allmänna råd. Det finns ingen genväg för bilhandeln, informationen måste finnas där för köparen, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.