Kanadensiska företaget AD Boivin har tagit fram en uppsättning larvfötter som gör fyrhjulsdrivna bilar till mästare i terrängen. Det föraren behöver göra är att placera larvfötterna på vägen och köra upp på en ramp – vips har bilen blivit en bandvagn.
Enligt tillverkaren monteras Track N Go på mindre än 15 minuter och sedan drivs larvfötterna av däcken. Det ska inte vara några problem att köra på asfalt, sand eller hårt packad snö i 60 km/tim, men vid lössnö rekommenderas 15 till 35 km/tim.
Låter väl hur smidigt som helst? Kruxet är i sådana fall priset. I USA kostar bandvagnsutrustningen 25 000 dollar, vilket motsvarar ungefär 160 000 kronor.
Här ovanför kan du se två filmer som visar hur Track N Go fungerar. I den första monteras tillbehöret på bilen, i den andra demonstreras dugligheten i terräng.
Diskutera: Vad tycker du om Track N Go?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillade att den hade automatisk borttagning av rampen... ;)
Oumbärlig i öknen och så passar den alla bilar och lätt att montera?
Och priset är en smäck för lädret.
För de som kör i öken eller i alperna så är det väl bättre och billigare att köpa ett terrängfordon istället.
En snöskoter med släp är billigare och bättre.
Fullständigt onödig! Vansinnigt dyr och klumpig. Mer finns väl inget att säga. Jo, man får inte framföra detta ekipage i Svensk terräng. Ja, möjligen på en skoterled, men spåren skulle göra skoteråkarna vansinniga.
Lite coolt men.. ja rätt onödigt. Smidigt att det inte sitter direkt på axeln som andra system gör dock. Tidigare var man ju tvungen att bredda hjulhusen så banden inte skulle ta i. Måste ju bli sinnesjuka energiförluster i drivningen. Och belastningen på hjullager etc?
Man skulle ju kunna tänka sig att räddningstjänster i ödemarker kunde ha nytta av dom. Fast kraken de ska rädda hinner väl dö innan de får på dom :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.