Toyotas nuvarande PCU till vänster och den nya till höger.
Toyota utvecklar nu ett nytt system för kraftöverföringskontrollen (PCU) till sina fordon med helt eller delvis elektrisk drivlina. Det nuvarande systemet är kiselbaserat och det nya bygger på kiselkarbid.
Den nya PCUn kommer att vara 80 procent mindre bland annat tack vare att spolen och kondensatorn i det nya systemet kan bli betydligt mindre. Den viktigaste effekten är dock att bränsleförbrukningen minskar med tio procent. När vi får se tekniken på marknaden är ännu inte klart, men tekniktidningen Wireds källor säger att det dröjer till 2020.
Diskutera: Vilka förbättringar vill du se i hybridtekniken?
Diskutera: Vilka förbättringar vill du se i hybridtekniken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var en rejäl minskning av vitala komponenter!
Viktigast är att få fram mindre men samtidigt effektivare batterier - som rymmer mer energi och tål snabbladdningar. Då kan man låta elmotorn bli mer dominerande och förutom att laddas från förbränningsmotorn även kunna laddas via eluttag.
Ett bra steg framåt om man kan minska denna med 80% och ändå förbättra effektiviteten.
Roy, Batterierna och dess energitäthet är något Toyota jobbat mycket med till kommande Prius som är i startgroparna, lite förhandsinfo om nästa Prius finns en bit ner på denna sida: http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pressreleases/intressanta-fakta-om-hybridtekniken-en-16-aarig-nyhet-899907
När det är 2020 har konkurrenterna också sänkt sin förbrukning. Skillnad vore om det var idag tekniken kom. Det är lätt att skryta om framtida teknik.
Att minska volym - och sannolikt också vikt- med c:a 80% är självklart bra. Däremot kan enbart detta inte resultera i 10% reduktion av bränsleförbrukningen.
Det måste vara andra delar som samverkar - eller felaktig uppgift.
Det står väl klart i texten redan nu att den nya tekniken har två fördelar - den tar mindre volym och den ger upphov till en lägre bränsleförbrukning. Det står inget om att det är volymbesparingen som i sin tur skulle ge någon lägre bränsleförbrukning.
leifer, det står i texten att tekniken dröjer till 2020. Artikeln handlar inte om Prius generation 4.
Det är förlusterna mellan batteri och generator till elmotorerna som får en minskning med 10 % när man sätter så mycket bättre halvledare i PCU som är en effekt kontrollenhet som bestämmer hur mycket ström elmotorerna får.
Minskningen av volym ock vikt som skett på hybridsystemen vid vart modellbyte hjälper även till för att få lägre bränsleförbrukning och bättre utrymme.
Här andra sätt att försöka att få ner bränsleförbrukningen som olika biltillverkare jobbar med.
http://www.crcao.org/workshops/2014AFEE/Final%20Presentations/Day%202%20Intro%20Presentations/I2-3%20Duleep%20presentation.pdf
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.