Vid premiären av sin lastbil passade elbilstillverkarens vd Elon Musk på att slänga in en överraskning i form av nya Tesla Roadster.
När presentationen av Teslas första lastbil började ta slut tändes scenen plötsligt upp och ur en av lastbilarna rullade nya Tesla Roadster omgiven av rök. Bakom ratten satt en glad designchef, Franz von Holzhausen, som tog ett ärovarv med senaste versionen av supersportbilen till den lyriska publikens applåder.
Det var dock en prototyp som visades upp under eventet i Teslas designcenter i Hawthorne, Los Angeles. De första bilarna kommer inte att bli klara för leverans förrän 2020, men då utlovas att de ska slå en hel uppsjö av rekord i hastighet och kapacitet. Till exempel kommer Roadster kunna göra 0-100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Det är i så fall första gången en massproducerad bil klarar detta under 2 sekunder.
– Det kommer att bli snabbaste produktionsbilen någonsin, punkt, sade Elon Musk.
Bilen har ett batteripack på 200 kilowattimmar. Det är dubbelt så stort som de största alternativen i Tesla Model S och X. Den utökade batterikapaciteten gör att Roadster når 100 mil på en laddning, i motorvägsfart.
Kraften delas mellan tre motorer och vridmomentet sägs vara 10.000 Newtonmeter.
– De här siffrorna låter galna, men det är sant. Poängen är att knocka bensindrivna sportbilar. Att köra sådana kommer i jämförelse att kännas som en ångmotor med quichepaj som tillbehör, avslutade Elon Musk sitt tal.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Roadster?
Det var dock en prototyp som visades upp under eventet i Teslas designcenter i Hawthorne, Los Angeles. De första bilarna kommer inte att bli klara för leverans förrän 2020, men då utlovas att de ska slå en hel uppsjö av rekord i hastighet och kapacitet. Till exempel kommer Roadster kunna göra 0-100 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Det är i så fall första gången en massproducerad bil klarar detta under 2 sekunder.
– Det kommer att bli snabbaste produktionsbilen någonsin, punkt, sade Elon Musk.
Bilen har ett batteripack på 200 kilowattimmar. Det är dubbelt så stort som de största alternativen i Tesla Model S och X. Den utökade batterikapaciteten gör att Roadster når 100 mil på en laddning, i motorvägsfart.
Kraften delas mellan tre motorer och vridmomentet sägs vara 10.000 Newtonmeter.
– De här siffrorna låter galna, men det är sant. Poängen är att knocka bensindrivna sportbilar. Att köra sådana kommer i jämförelse att kännas som en ångmotor med quichepaj som tillbehör, avslutade Elon Musk sitt tal.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Roadster?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.