Interiör i en Tesla Model S.
Först var det Jeep Cherokee. Nu har två IT-anställda inom cybersäkerhet lyckats ta kontroll över en Tesla Model S.
Via fjärrstyrningen av Teslan lyckades man att ta kontroll över skärmarna, manipulera hastighetsmätaren och stänga av och på fordonet, rapporterar Financial Times.
Men fallet skiljer sig från det tidigare då två hackers lyckades fjärrstyra en Jeep Cherokee. För att ta kontroll över Teslan var man först tvungen att fysiskt koppla in en ethernetkabel i fordonet, så att man senare kunde komma åt systemet från håll.
Tesla har varit i kontakt med hackarna och har släppt en automatisk molnbaserad säkerhetsuppdatering som får bukt med problemet.
Diskutera: Kommer hackningsförsök av bilar att bli allt vanligare?
Men fallet skiljer sig från det tidigare då två hackers lyckades fjärrstyra en Jeep Cherokee. För att ta kontroll över Teslan var man först tvungen att fysiskt koppla in en ethernetkabel i fordonet, så att man senare kunde komma åt systemet från håll.
Tesla har varit i kontakt med hackarna och har släppt en automatisk molnbaserad säkerhetsuppdatering som får bukt med problemet.
Diskutera: Kommer hackningsförsök av bilar att bli allt vanligare?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan montera in ett servo och en radioanläggning i en förgasarbil utan den simplaste av elektroniska funktioner och förorsaka skada. Har man fysisk tillgång till en maskin kan man göra det mesta. Så känns inte så alarmerande direkt.
De som tror dagens "data"-bilar är säkra får tänka om.
Självkörande bilar står ju väldig högt på mångas önskelista och Jeep och Tesla ligger på framkant. En överraskande färd garanteras!
Håller med Roger. Det var en av de dummaste nyheter jag sett och baserat på hackare som vill ha rubriker utan att ha åstadkommit något intressant.
Har man fysisk tillgång till en bil kan man lika gärna montera in en fjärrstyrd bomb.
Till ViB's försvar så skriver de ju "hackad" inom citationstecken dock, så det är nog underförstått att det inte var så allvarligt.
Håller med det är ju bara att montera in en bomb om man vill orsaka en skada. Att det har stoppat i en ethernet kabel är ju inget stort hade det gjort det från långt håll UTAN kabeln då hade det varit lite mer creepy....
Teoretiskt skulle man dock kunna hacka Teslan utan kabel. Bilens mjukvara laddas ner automatiskt från servrarna och vill det sig illa så skulle en illasinnad kunna få bilen att ladda ner mjukvaran från andra servrar som kontrolleras av hackern, och därmed mass-modifiera alla Tesla bilar, med potentiellt förödande resultat. Nackdelen med en allt för "uppkopplad" bil. Det lär bli vardagsmat i framtiden.
Du måste fortfarande få den att ta emot data från en annan server. Jag tror de har koll på den biten från Teslas sida. Just när det gäller IT-biten litar jag på dom mer än någon annan biltillverkare, då Musk kommer från branchen själv.
@Roger, hela grejjen med hacking är ju att göra det som inte är tänkt att det ska gå att göra ... Det finns massor av exempel på sofistikerad hacking där man utnyttjar buggar, säkerhetshål, överbelastningar osv för att få något att t ex acceptera ett kommando det normalt inte ska göra. Det kan vara buggar i t ex generella bluetooth-protokoll, w-lan, gps-data .. t o m avståndsradarn och hastighetsskylts-igenkänningen som kan hackas på de, för oss lekmän, helt osannolika sätt.
Än så länge är uppkopplade bilar inte allt för vanligt, men jag garanterar dig att hackning och andra "cyber-attacker" kommer att bli vardagsmat även på bilar i framtiden.
Min VW 1303s blev också hackad på sin tid. Då mest i golv och trösklar!=)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.