Så här skulle en "antibullertunnel" kunna se ut. Skissen kommer från ett tidigare projekt som föreslog en motorvägstunnel med solceller ovanpå i Los Angeles. Illustration: Måns Tham Arkitekt.
Kan man bygga tält över vägen för att stänga in trafikbullret? Ett svenskt projekt ska undersöka om bullerdämpande tunnlar kan fungera.
Statliga myndigheten Vinnova har gett en halv miljon kronor i stöd till projektet som ska titta närmare på ett nytt sätt att överdäcka trafikleder i större städer.
I projektet ingår bland annat Chalmers, Stockholms stad, Trafikverket och konsultfirman U&We.
– Det vi kommer att titta på i första steget är om man kan använda tälthallsteknik för att göra antibullertunnlar, säger Ellinor Eke, vd på U&We, och fortsätter:
– Tänk dig tennishallar och andra provisoriska tälthallar. Vi tar den tekniken och använder ett annat material som är tjockare och mer ljuddämpande.
Tanken är att tälttunneln ska vara smidigare och billigare att bygga än en traditionell tunnel.
– Det kommer inte kräva att man stänger av trafiken på samma sätt som när man bygger överdäckningar i dag. Det är inte en betongkonstruktion som ska byggas och sannolikt blir det billigare, säger Ellinor Eke och konstaterar.
– Det kan göra att områden vid trafikleder blir mer attraktiva att bo i.
Tältdukens material är en sak som ska utvärderas.
– Nasa använder det också. Så på något vis måste det vara ett ganska sjyst material, säger Ellinor Eke och fortsätter:
– Vi ska undersöka om materialet ger den bullerdämpning som det är tänkt men också om det här går att göra på ett trafiksäkerhetsmässigt bra sätt. Tunneln ska inte braka ihop om någon kör in i den.
Hur tunneln ska se ut in- och utvändigt är en annan fråga som ingår i projektet. Den skulle kunna vara genomskinlig eller solid med olika färger eller mönster.
– En möjlighet är att ha solcellsfilm ovanpå tunneln. Då kan man samtidigt lösa en energifråga, säger Ellinor Eke som ser potential utanför Sverige:
– Om det här går att få till finns det goda möjligheter för export. Det är något som skulle kunna vara oerhört intressant även i andra delar av världen.
När kan den första tunneln finnas på plats?
– Jag hoppas att vi ska kunna testa det här i slutet av 2018. Om det blir ett ”go” borde det kunna finnas, säg, 2020, säger Ellinor Eke.
Diskutera: Vad tycker du om idén med ”antibullertunnlar”?
I projektet ingår bland annat Chalmers, Stockholms stad, Trafikverket och konsultfirman U&We.
– Det vi kommer att titta på i första steget är om man kan använda tälthallsteknik för att göra antibullertunnlar, säger Ellinor Eke, vd på U&We, och fortsätter:
– Tänk dig tennishallar och andra provisoriska tälthallar. Vi tar den tekniken och använder ett annat material som är tjockare och mer ljuddämpande.
Tanken är att tälttunneln ska vara smidigare och billigare att bygga än en traditionell tunnel.
– Det kommer inte kräva att man stänger av trafiken på samma sätt som när man bygger överdäckningar i dag. Det är inte en betongkonstruktion som ska byggas och sannolikt blir det billigare, säger Ellinor Eke och konstaterar.
– Det kan göra att områden vid trafikleder blir mer attraktiva att bo i.
Tältdukens material är en sak som ska utvärderas.
– Nasa använder det också. Så på något vis måste det vara ett ganska sjyst material, säger Ellinor Eke och fortsätter:
– Vi ska undersöka om materialet ger den bullerdämpning som det är tänkt men också om det här går att göra på ett trafiksäkerhetsmässigt bra sätt. Tunneln ska inte braka ihop om någon kör in i den.
Hur tunneln ska se ut in- och utvändigt är en annan fråga som ingår i projektet. Den skulle kunna vara genomskinlig eller solid med olika färger eller mönster.
– En möjlighet är att ha solcellsfilm ovanpå tunneln. Då kan man samtidigt lösa en energifråga, säger Ellinor Eke som ser potential utanför Sverige:
– Om det här går att få till finns det goda möjligheter för export. Det är något som skulle kunna vara oerhört intressant även i andra delar av världen.
När kan den första tunneln finnas på plats?
– Jag hoppas att vi ska kunna testa det här i slutet av 2018. Om det blir ett ”go” borde det kunna finnas, säg, 2020, säger Ellinor Eke.
Diskutera: Vad tycker du om idén med ”antibullertunnlar”?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där har jag funderat över till dragracingbanor...fast som regnskydd...
Att ge sig på symtomen istället för orsaken verkar vara det nya som gäller i dagens Sverige. Orsaken till trafikbuller är 1) mycket trafik, 2) stora breda däck och 3) grov asfalt. Åtgärda dessa orsaker istället så kommer ljudnivån på och runt dagens vägar att sjunka betydligt.
@Mattse
Hur åtgärdar man dessa tre orsaker?
Vore det inte bättre med reparation av viltstängslen?
Det är ju långtradarna som skapar det mesta bullret
Lastbilar på Hornsgatan ger ljudnivåer på mellan 85-90 dB och där borde det vara ljuden från motor och avgasljud som står för huvuddelen av ljudalstringen vilket borde kunde förändras med bara tillåtelse av elektriska lastbilar.
Jag bor 200 meter från E4 det är tjutet från lastbilsdäcken som är mest störande, personbilarna hör man inte inomhus, men nu börjar mc-tjuten när man drar på alla växlarna med race-ljudförstärkare(inte dämpare) det är bara Jasen från F21 som har högre ljud
Det måste bli billigare med slät asfalt, det har man ju i andra länder, man kan ju ta reda på erfarenheter därifrån.
Vilka länder är det som har slät asfalt och varför blir det billigare med det?
Är ingen expert på asfalt men gissar att en av anledningarna är att vi har den asfalten vi har är klimatet, däcktyp och kostnaden.
Benny, billigare än tält, men säkert dyrare än skrynklig asfalt.
Så gott som alla länder söder om Sveriges gräns har slät asfalt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.