De två japanska biljättarna Suzuki och Toyota körde igång ett nytt samarbete för fyra år sedan, som bland annat innebär att tillverkarna delar på viss hybridteknik.
Nu kommer ett ännu mer konkret resultat av samarbetet i form av en ny suv-modell, nämligen Suzuki Across som till stor del är en Toyota RAV4 under skalet. Suzuki Across ger sig in i en tuff klass där konkurrensen är hård.
Trots att mycket av tekniken alltså kommer från Toyota har Suzuki Across ändå fått en egen identitet, åtminstone framtill. Bakpartiet och interiören är däremot nästan helt hämtade från Toyota RAV4.
Även Corolla blir Suzuki
Toyota RAV4 bidrar även med laddhybridteknik. Bilen har en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor plus två elmotorer – en på framaxeln och en på bakaxeln vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Systemet kan göra bilen helt framhjulsdriven för att spara bensin och vid behov kan upp till 80 procent av kraften även skickas till bakhjulen för bättre fäste.
Systemeffekten är inte officiell men i Toyota RAV4 ger drivlinan 306 hästkrafter. Batteripaketet är på 18,1 kWh men någon exakt elräckvidd vill Suzuki inte avslöja. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan köras upp till 7,5 mil på el beroende på körsätt.
Vid sidan av Suzuki Across ska märket även göra en egen version av Toyota Corolla som lanseras senare.
Än så länge är det oklart om Suzuki Across ska säljas i Sverige, och vad den i så fall ska kosta. Vi söker Suzuki för en kommentar.
Uppdatering 2/7: Suzuki tittar på förutsättningarna för att eventuellt lansera Across i Sverige, men det är ännu inte klart.
– Den proceduren kommer inte vara klar förrän efter sommaren, säger Håkan Engström, informationschef på Suzuki i Sverige, till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Suzuki har ändå lyckats betydligt bättre med fronten än Toyota med RAV4s sura nylle.
Undrar om de kommer att kunna leverera några bilar. Toyota har ju stopp på beställningar i Japan nu. De har fått beställningar på hundratals bilar redan...
Löser man batteritillgången?
Verkar redan som att för många beställer RAV4 som laddhybrid så Toyota har begränsningar i tillverkningen pga bristande batteritillgång.
https://electrek.co/2020/06/30/toyota-cuts-output-of-rav4-prime-plug-in-hybrid-for-us/
Jag tycker att just fronten är otroligt ful. Påminner lite om den första versionen av Peugeot 3008.
I Norge är det klart för försäljning av Suzuki Across, leveranser startar nog omgående.
Prisskillnad mellan en RAV4 och en RAV4 med Suzukiemblem ?
Den var rätt snygg faktiskt, ser mer robust ut på något sätt.
Sen verkar man ju slippa dom stora, blanka, "blaffiga" och allmänt osmakliga plastkåporna runt hjulhusen - alltid nåt.
Oj, vilken blåkopia. Tycker inte att den ser bättre ut än RAV4.
Om ändå Suzuki och Toyota gått samma väg som VW/Audi/Skoda, där de är lika under skalet hade varit bra. Att mer eller mindre även välja de yttre plåtarna mer eller mindre rakt av är en miss, anser jag. Varför skall jag välja en Suzuki när det inte går att skilja ens på utseendet från Toyota. Nej, de har valt fel väg. Utvecklingssamarbete är absolut bra, men knacka för jisse namn till plåten olika mellan fabrikaten.
Vad bra, då kan man få en Suzuki RAV4, till ett lägre pris.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.