Nästa artikel
Audi A6 och A4 dyrast att laga
Nyheter

Audi A6 och A4 dyrast att laga

Publicerad 18 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är stor skillnad på hur ofta olika bilmodeller går sönder och hur mycket de kostar att reparera, visar en färsk undersökning.

De där bilreparationerna är alltid en irriterande och oförutsedd utgift. Den nya utgåvan av Länsförsäkringars årliga maskinskaderapport visar dessutom att det kan vara stor skillnad på reparationskostnaden, beroende på vilken verkstad du väljer.

– En viss komponentskada kan på en och samma bilmodell kosta flera tusen kronor mer än hos en annan verkstad, vilket tyder på att verkstäder hanterar maskinskadorna på olika sätt. Vi har sett att en skada på en ac-kompressor kan kosta allt mellan 6 000 kronor till 16 000 kronor, säger Petra Wahlund, produktchef för motorförsäkring på Länsförsäkringar.

Audi dyrast
Samtidigt skiljer även olika bilmodeller sig åt när det gäller hur mycket pengar du får hosta upp för att laga dem. Audi A6 och Audi A4 kostar mest att reparera av de tio modeller som ingår i undersökningen. Samtidigt är det Ford Focus som oftast råkar ut för något som gör att den måste skickas till verkstaden.

33 procent av skadorna som anmäls på bilar är motorskador, vilket gör motorskadorna till den vanligaste maskinskadan. Därefter kommer skador på kyl och värmesystem med sina 25 procent. Motorskadorna är också de dyraste, då de kostar i genomsnitt 21 000 kronor att reparera.

Diskutera: Tänker du på reparationskostnaderna när du väljer bil och verkstad?

Så dyra är modellerna att reparera

Genomsnittlig reparationskostnad för maskinskada (kronor)

1. Audi A6, 28 000

2.
Audi A4, 20 000

3.
BMW 3-serie, 19 500

4.
Volkswagen Golf V, 14 500

5.
Volvo V70 II, 12 500

5.
Ford Focus, 12 500

7.
Skoda Octavia, 12 000

7.
Volkswagen Passat, 12 000

9.
Volvo V50, 8 500

10.
Peugeot 307, 6 900

Källa: Länsförsäkringar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-18 12:40
Hackenbush

Att de är dyra att laga visar bara på att de som vanligt ligger i framkanten när det gäller teknologi. De som smäller ihop bilar med gammal teknologi har naturligtvis också billiga reparationer.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-18 12:41
VW Polo 2012

Och jag som var seriöst intresserad av en ny Audi a3. Men där gick den bort.
Fast lite mer kött på benen hade jag vilja haft, i form av tabeller o dylikt på dom andra bilarna.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-18 13:00
Audi A5 SB

Här finns rapporten: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Jag noterar att Audi klarar sig riktigt bra i sammanhanget (bortsett från kostnaden om det händer något).

#4 • Uppdaterat: 2013-02-18 13:04
Mistro

"Vw polo": Tyvärr hade nog nya A3 gått "fetbort" för dig ändå då du tittat på prislappen och insett vad du får för pengarna.
En sådan bil måste folk köpa ENBART p.g.a ringarna i fronten.
Att den sedan dessutom fortsätter att kosta multum gör ju inte saken bättre.
Köp en Golf istället om du vill ha en bil i koncernen och är mån om dina pengar.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-18 14:07
Raphael

Hackenbush, men borde inte bilar som ligger i framkant också ha prylar som håller? Jag noterar att VW Golf och BMW 3-serie har högre skadefrekvens än Peugeot 307 som har samma skadefrekvens som Audi A6. För övrigt har även Skoda Octavia högre skadefrekvens än Peugeot 307. Intressant att notera att Golfen är dyrare än Skodan att reparera trots att det är samma prylar... Volkswagen har tydligen olika prissättning för samma grejer för sina varumärken.

Notera nu att Peugeot 307 var av den gamla modellen, alltså innan Peugeot satte igång sitt nya kvalitetsprogram som 308:an är en produkt av. Är man mån om sina pengar och dessutom mån om sin tid och inte vill ha bilen på verkstaden - då kör man franskt, vilket återigen har bevisats i en undersökning som visar verklig statistik istället för att fråga ägarna. Det tycks mig som att ju dyrare bil man har desto mer är ägaren benägen att skönmåla sin upplevelse. :)

Går vi in i detaljer så ser vi att det är framförallt spridda motorskador som bl a kan innebära att motorn behöver bytas, som är det som slår hårdast mot de tyska märkena och då framförallt Audi. Audi behöver byta motorer oftare än andra och det blir ju såklart väldigt dyrt att byta en hel motor. I undersökningen nämns ingen specifik orsak till vad det är som gör att motorerna behöver bytas så ofta på en Audi, det verkar vara flera sammanlänkande grejjor..

På Golfen är det främst bromsar, kamrem och drivremmar som fallerar. Jämför med Peugeot 307 som inte har något sådant alls, bromsarna är noll på i undersökningen medan Golfen ligger högre upp med fel. Det fåtal fel som Peugeot 307 har rör klimatsystemet och som vi ser så är det inte så dyrt att ordna till.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-18 14:13
Hackenbush

Raphael det är väl så att ju mer sofistikerad teknologi man använder ju mer är det som kan strula och ju mer kostar det att laga. Kolla bara Artikeln om de nya strålkastarna för bilar. Fin teknik och bra strålkastare men vad kommer inte de att kosta att laga om man ens försöker sig på att laga dessa lampor. Min gissning är att de bara byts ut om de går sönder.
Visst ny fin teknologi kanske håller längre och bättre men när det väl går sönder (vi vet ju att allt kan gå sönder) så kostar det skjortan.
Man kan bara hoppas att garantin på dessa nya fina strålkastarna är väldigt lång.
Annars håller jag med dig om att man inte riktigt fattar hur de kommer fram till prisbilden på olika reparationer, bilar som byggs upp med samma komponenter borde rimligtvis kosta samma peng att laga, men vi vet ju att det inte alltid är så.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-18 14:26
Meganmannen

Jag har tidigare sett motsvarande undersökning från ett brittiskt försäkringsbolag och även denna kom fram till att några japanska bilmodeller var de bästa. Att Audi är bilar som inte håller speciellt länge utan dyra reparationer är inget nytt, men kanske trist för de som producerar och äger dessa bilar. Bilarna känns ju så bra när de fungerar, men de verkar inte byggda för att hålla så länge. Även om bilarna inte skulle gå sönder så finns det Audimodeller där det kostar typ 20 000kr att byta kamrem. Bara detta borde medföra att den som inte köper ny bil vart tredje år, funderar ett par gånger extra, innan de slår till på en begagnad lyxbil

#8 • Uppdaterat: 2013-02-18 14:53
Audi A5 SB

Megamannen har inte läst rapporten. Tyvärr....

#9 • Uppdaterat: 2013-02-18 15:10
strudla

Att Audi hamnar på "bottennivå" är inte så konstingt, dyra bilar med dyr teknik resulterar i dyra reparationer. Audiägarna får ju trotsallt agera försökskaniner åt Audi när ny teknik ska testas, och kunden får glatt betala för det. Måste kännas bra att vara audi-ägare :=).

#a • Uppdaterat: 2013-02-18 15:18
Irvor

Detta visar kanske bara att "premium" gäller både priset vid inköp, och priset på service / reparationer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.