En av taxitjänsten Ubers självkörande Volvo XC90 har krockat i Arizona. Nu stoppas Ubers försök med självkörande bilar tills olyckan är utredd.
Enligt polisen i Arizona blev Volvon påkörd av en bil som skulle ha väjt och dessutom höll för hög hastighet, den självkörande bilen bröt alltså inte mot några lagar. Uber ska nu utreda vad som hände när bilen blev påkörd och om det hade gått att undvika med hjälp av den autonoma tekniken. Tills dess att utredningen är klar kommer Uber inte att fortsätta sina tester med självkörande bilar.
Diskutera: När tror du att självkörande bilar når vanliga konsumenter?
Diskutera: När tror du att självkörande bilar når vanliga konsumenter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om åtta år finns de att köpa men får endas köra utan förare på speciella sträckor.
De kan ske någorlunda snart men först måste man ha klara regler om vem som skall hållas ansvarig vid en olycka med självkörande bilar för olyckor med självkörande bilar kommer att ske, det är naivt att tro annat. 0% olyckor kommer aldrig att hända.
Jag ser fram emot den dagen när den självkörande bilen åker dit för rattonykterhet. :)
Ha ha Raphael: Ja om det är en etanolbil är ju bevisläget rätt solklart....:-)
Angående denna olycka kan tilläggas att det inte var tekniken som fallerade, utan den föraren i det andra fordonet. Det är svårt att ta höjd för de som kraftfullt kör utanför systembegränsningarna. Det gäller faktiskt oavsett vilka system vi pratar om. En annan iakttagelse är reaktionerna. När en förarlös bil blir påkörd så blir det rabalder i tidningarna. Man kan ju dock fundera på varför det inte blir motsvarande skriverier när en vanlig förarledd personbil krockar, och det sker vid tusentals gånger varje år (till 90% på grund av förarmisstag). MVH AL
Jag skulle aldrig att skaffa framtid med självkörande som är inte 100 % säkerhet. Människor är mer säker att köra själv än självkörande är känslig för dator som kan råka händelse. Jag gillar inte Volvo som ska bygga standard med självkörande på alla modellen i framtiden.
Människor är usla bilförare och tekniken utvecklas snabbt. Ju snabbare vi kan plockas ur ekvationen desto bättre.
Blir ju intressant den dagen en krockar med en förarlös bil och den smiter från olycksplatsen...
A.L. Det är väl länge sedan man såg något i en tidning om att en förare orsakat en olycka som det rapporteras om.
Nej, det står att bilen körde av vägen, bilen krockade med en lyktstolpe, två bilar krockade för att ena bilen körde på fel sida o.s.v.
Det fanns alltså ingen chaufför i någon bil?
Om folk kunde sluta köra bil onyktra eller med narkotikaklassade mediciner i kroppen skulle en större andel olyckor kunna undvikas. Om man dessutom återtar körkortet för all som fått kraftigt försämrad syn med åren kan ytterligare antalet olyckor undvikas. Vidare lägger man in störsändare i bilarna så att folk inte kan fippla med mobilen så kommer ytterligare stort antal olyckor undvikas.
Osv osv.
Drar man ner olyckorna på det sättet är frågan om självkörande bilar behövs annat än för bekvämlighetens skull.
Enda sättet att få självkörande bilar att bli 99,99 % säkra, är att de körs endast där det endast körs andra förarlösa bilar.
I riktigt komplexa situationer, typ snöoväder, kan jag tänka mig att en erfaren och skicklig förare med en ovanligt stor portion sunt förnuft, som är trygg och lugn och koncentrerad kan vara bättre - åtminstone en stund.
Det är ju inte heller då som olyckorna inträffar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.