Biltillverkningen växte fram ur Saab AB. Familjen Wallenberg var länge ägare. Tillsammans med Trollhättan Stad går de nu ihop och köper Saabmuseet.
– Saabs bilar är en del av Trollhättans arv och nu har vi räddat en bit svensk industrihistoria, säger Paul Åkerlund, kommunstyrelsens ordförande.
Bilsamlingen riskerade att splittras eftersom museet var en del av Saabs konkursbo och konkursförvaltarna bjudit ut museibilarna till försäljning.
Men nu blir det inte så. Trollhättan Stad, Saab AB och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond betalar 28 miljoner kronor för att hålla samlingen intakt.
– Att samlingen nu stannar i Sverige och Trollhättan är viktigt för oss, bilarna är också en del av vårt företagsarv, säger Carina Brorman, kommunikationsdirektör Saab AB.
– Wallenbergstiftelsen arbetar för att stödja intresse för naturvetenskap, forskning och utbildning. Ett bevarat bilmuseum gör en viktig del i svensk industrihistoria tillgänglig för forskare och allmänhet och kan inspirera ungdomar att studera naturvetenskap, säger Hans Wibom, verkställande ledamot i stiftelsen.
Innan affären är klar måste kommunfullmäktige ge grönt ljus. Därefter är det tänkt att kommunen och Västra Götalandsregionen ska stå för driften.
Diskutera: Hur viktigt är Saabmuseet för svensk industrihistoria?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är en mycket god nyhet. Tackar Trollhättan Stad, Saab AB och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond för denna fina insats.
BRAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbart! Det får bli ett besök i Trollhättan då :)
Kul!
För oss som bryr sig om svensk industri och i synnerhet bilindustri är det iaf en liten tröst i bedrövelsen. Samlingens fortsatta existens i Trollhättan borde ha garanterats av staten redan vid konkursbeskedet men föga förvånande har man inte orkat engagera sig det minsta för bevarandet av detta kulturarv.
Äntligen positiva nyheter kring SAAB!
Att Wallenbergs har klivit in och räddat ett stort stycke bilhistoria känns bra, samtidigt som det kan vara ett varnande exempel för andra branscher, som tycker att de är för "duktiga" för att samarbeta med andra och effektivisera sin verksamhet...
Det förra exemplet var FACIT, sedan samgåendet mellan Volvo och SAAB. Vad som sker i framtiden står skrivet i stjärnorna, men historien borde vara en del i framtidens kompass.
En stor lättnad! Museet är väldigt fint, i industrihistoriskt intressant byggnad (tidigare Nohab-fabrik) och det känns väldigt bra att bilarna kommer att finnas kvar där. Jag har varit där ett flertal gånger och kan verkligen rekommendera ett besök!
Per_K, jag håller med dig. Det är inte så stort men ett bra museum. Och det är inte bara industrilokalerna som är intressanta. Hela området kring fallen, kraftstationen, slussarna och götaälv i Trollhättan är mycket vackert och värt att besöka.
Va´ bra!" Då kommer det ju också att bli nya, intressanta inslag på muséet nu efter konkursen. Stor anledning att gå dit igen! Kanske bilder från hemligheter, fabriksutrustning, planer på nya modeller mm mm
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.