Nästa artikel
Renault 5 Turbo gör comeback – nu med eldrift
Nyheter

Renault 5 Turbo gör comeback – nu med eldrift

Publicerad Igår 18:23
Renault monterar dubbla, hjulmonterade elmotorer i småbilen Renault 5 och skruvar upp effekten rejält.

En av 1980-talets galnaste bilmodeller gör comeback – men den här gången med eldrift. Det handlar om Renault 5 Turbo, som dock inte längre har någon turbo.

Efter lanseringen av den moderna versionen av småbilen Renault 5 kommer nu en snabbare prestandaversion. Modellen heter Renault 5 Turbo 3E och har två hjulmonterade elmotorer med totalt 540 hästkrafter.

Det ska jämföras med som mest 150 hästkrafter i ”vanliga” Renault 5 E-Tech. Dessutom är turboversionen bakhjulsdriven.

Ursprungliga Renault 5 Turbo kom 1980.
Designen på nykomlingen kallas ”retrofuturistisk” av Renault. Bilen får en helt annan front, 20-tumshjul och en betydligt bredare spårvidd.

Bilen har 800-voltsteknik och klarar snabbladdning på hela 350 kW – betydligt kvickare än standardversionen. Renault siktar på en 0–100-tid på under ”3,5 sekunder”.

Trots det stora 70 kWh-batteriet väger bilen in på 1 450 kilo vilket är lika mycket som vanliga Renault 5 med det mindre 40 kWh-batteriet. Räckvidden ska vara ”över 40 mil” i WLTP-körcykeln.

Renault 5 Turbo 3E ska byggas i 1 980 exemplar med start 2027 (efter årtalet när den ursprungliga versionen lanserades). Men det återstår att se om tillverkningen stoppar där. På 1980-talet gjorde Renault en uppföljande version kallad Turbo 2 och totalt byggdes nästan 5 000 exemplar av den ursprungliga ”Turbofemman”.

Här kan du läsa vår provkörning av Renault 5.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • Idag 4:50 "Bilen har 800-voltsteknik…
  • Igår 21:50 Intressant bortsett från…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.