
En av 1980-talets galnaste bilmodeller gör comeback – men den här gången med eldrift. Det handlar om Renault 5 Turbo, som dock inte längre har någon turbo.
Efter lanseringen av den moderna versionen av småbilen Renault 5 kommer nu en snabbare prestandaversion. Modellen heter Renault 5 Turbo 3E och har två hjulmonterade elmotorer med totalt 540 hästkrafter.
Det ska jämföras med som mest 150 hästkrafter i ”vanliga” Renault 5 E-Tech. Dessutom är turboversionen bakhjulsdriven.


Bilen har 800-voltsteknik och klarar snabbladdning på hela 350 kW – betydligt kvickare än standardversionen. Renault siktar på en 0–100-tid på under ”3,5 sekunder”.
Trots det stora 70 kWh-batteriet väger bilen in på 1 450 kilo vilket är lika mycket som vanliga Renault 5 med det mindre 40 kWh-batteriet. Räckvidden ska vara ”över 40 mil” i WLTP-körcykeln.
Renault 5 Turbo 3E ska byggas i 1 980 exemplar med start 2027 (efter årtalet när den ursprungliga versionen lanserades). Men det återstår att se om tillverkningen stoppar där. På 1980-talet gjorde Renault en uppföljande version kallad Turbo 2 och totalt byggdes nästan 5 000 exemplar av den ursprungliga ”Turbofemman”.
Här kan du läsa vår provkörning av Renault 5.
Kommentarer till artikeln (3)
- Idag 4:50 "Bilen har 800-voltsteknik…
- Igår 21:50 Intressant bortsett från…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.