Nästa artikel
Nya Qoros har tre bilar på gång
Nyheter

Nya Qoros har tre bilar på gång

Publicerad 21 januari 2013 (uppdaterad 22 januari 2013)
Kinesiska Qoros börjar säljas i Europa i slutet av året. Sedanen GQ3 får sällskap av två koncept på Genèvesalongen. Ett med hybriddrift.

Den kinesiska biltillverkaren Qoros tänker satsa stort på Europa. Nyligen visades sedanen GQ3 som efter Kinalanseringen kommer till Europa i slutet av 2013.

Nu smygvisar man också två konceptbilar, en kombi och en halvkombi, som bygger på samma plattform som den produktionsklara sedanen. De förhandsvisar kommande teknik och design. Alla tre bilar ska presenteras på bilsalongen i Genève i mars.

Konceptbilarna kallas Cross Hybrid och Estate.

Halvkombin Cross Hybrid är som namnet antyder hybriddriven. En bensinmotor driver framhjulen och en elmotor snurrar på bakhjulen. Då och då blir den även fyrhjulsdriven då motorerna samverkar, och övergångarna mellan de olika lägena ska ske sömlöst.

Kombin Estate ska vara rymlig både för bagage och passagerare tack vare en flexibel interiör.

Efter att sedanen lanserats är tanken att fler Qoros-modeller ska lanseras ungefär var sjätte månad. Qoros lovar att deras bilar kommer att hålla europeisk säkerhetsstandard och alla modeller ska vara utrustade med ett infotainmentsytem med tillhörande 8-tumsskärm som standard.

Qoros startades 2007 och ägs gemensamt av Chery Automobile, som är Kinas största oberoende biltillverkare, och holdingbolaget Israel Corporation. Huvudkontor och fabrik håller på att byggas i Changshu, Kina.

Diskutera: Vad tycker du om Qoros?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:15
saabnisse

Det återstår ju att se hur de bemöts efter krockprov som ännu inte utförda.
Men naturligtvis ska man inte dissa den här innan man vet mer, det kan ju vara en alldeles utmärkt bil som passar många och den kan bli ett allvarligt hot mot de etablerade tillverkarna.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:36
Hackenbush

Fel bild är inlagd, det är BMW 3-serie på bilden.....eller?

#3 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:43
saabnisse

Det finns lite mer här om hur de ser ut:
http://www.qorosauto.com/en
En ganska balanserad front som inte har mycket BMW över sig.
Men säkert har de knyckt lite idéer från många designstudier världen över.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:45
kurtw5

Jaja om sådär ca 10:o år är säkert kineserna jättebra på att bygga bilar. Först japanerna sen koreanerna och nu kineserna. bäva Europa

#5 • Uppdaterat: 2013-01-21 13:49
saabnisse

Naturligtvis har du rätt, hur många mobiler tillverkas utanför Kina?
Men man ska nog inte glömma att det blir dyrare att tillverka i Kina också, då kommer kanske Afrika i stället, där finns många stabila stater på uppgång.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-21 14:55
Raphael

Mannen bakom Qoros är mannen bakom BMW:s lansering av Mini så det finns kompetens i bolaget, men jag undrar vad Volvo tycker? Och vad ska vi göra med alla dessa kinesiska modeller och märken som är på ingång i Europa finns det utrymme för alla på en marknad som är på nedgång? Men visst är asien den ekonomiska drivkraften nu. Jag tror att om 10 år dominerar asien ekonomiskt och politiskt, vi kommer att prata om den asiatiska renässansen nu när den västerländska renässansen klingar ut. Allt går i cykler. Och efter asien tror jag Sydamerika kommer på tur.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-21 15:47
hultarn

Det finns två länder som vi gärna fnyser åt idag: Kina och Indien.

Då ska man fundera lite på följande:
Dessa två länder står för ungefär en tredjedel av jordens befolkning, och har båda en snabb tillväxt.
Marknaderna är med andra ord enorma och dessutom snabbt växande.

På 60-talet skrattade vi åt Japanskit, på 80-talet var det Koreaskit, nu fylls våra hem med saker gjorda i Kina.
Snart kommer alltfler garage att fyllas med bilar från Kina.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-21 19:18
Irvor

Återstår att se hur krocksäkerheten är.
Tror det och prisnivån blir avgörande för hur den går att sälja.
Synd att så mycket läggs i Kina, det är ju trots allt en diktatur !

#9 • Uppdaterat: 2013-01-24 15:46
IngoS

Den är säkert lika mycket framtagen för kinamarknaden som för att lyckas i Europa. En hatchback har dock klar inriktning på Europa, eftersom de inte är så populära i premiumklasserna i Kina. Att lyckas i Europa är ett kvitto på att ha en bra bil, vilket kanske blir lokalt försäljningsargument. Kineserna har ingen egen konkurrenskraftig bil i stort sett. Trots den växande marknaden pågår en utslagningprocess bland de inhemska märkena. De tappar mark mot utländska märken typ GM och VW etc. Kinesiska inhemska bilmärken är inget hot så länge bilarna inte är konkurrenskraftiga. Geely måste gå samma väg och uppgradera sina bilar för att överleva på sikt. Rent allmänt underskattas underleverantörernas roll i biltillverkningen och betydelse för bilarnas kvalitet. Europeiska och internationella underleverantörer sätter upp fabriker i Kina, som försörjer tillverkningen av de utländska märkena. Inhemska kvalitetsbilar, som Qoros avses bli, anlitar samma leverantörer. Geely anses t ex ha glädje av Volvos kinesiska underleverantörsnät, när de ska uppgradera sina produkter. Kinesisktillverkade komponenter är prisledande, och ligger numera som ett golv vid prisdiskussioner mellan biltillverkare och underleverantörer. Jag misstänker att det finns en hel del kinatillverkade (av välrenommerade internationella företag) komponenter i många bilar redan, och att proportionen ökar. Misstänker att det blir som med telefoner, Kina är oundvikligt. Diktatur eller ej. Kan man tänka sig att sälja till Kina så ser jag inget fel att köpa från Kina.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.