Nyligen införde Europa strafftullar på elbilar som tillverkas i Kina och importeras till vår kontinent. Anledningen är snedvriden konkurrens. Men för att inte bli helt utkonkurrerade av landet krävs dramatiska åtgärder menar en professor i industriell organisation.
I en intervju med Tidningen Näringslivet säger Mika Danilovis att Europa ligger mellan fem och 15 år efter Kina gällande elektrifiering och utveckling av transportsystem. Landet satsade tidigt på hela värdekedjan av elbilar, från mineraler till laddinfrastruktur.
Dessutom valde den kinesiska staten att enbart köpa in eldrivna bussar i offentliga upphandlingar, men även erbjuda subventioner till bolag som tillverkade eldrivna taxibilar, bussar och personbilar.
Fortfarande finns det flera europeiska fordonstillverkare och beslutsfattare som inte förstår hur långt efter i utvecklingen de är berättar Mika Danilovis. För att Europa inte ska bli totalt utkonkurrerat behövs dramatiska steg.
– Om Europa vill komma ikapp är det en nyckel att bygga ut sin egen värdekedja, säger Mike Danilovic till tidningen.
Europeiska fordonstillverkare behöver dessutom köpa in sig i och samarbeta med kinesiska biltillverkare för att ha en chans, enligt honom.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Idag 18:01 Det har på senare tid blivit…
- Idag 16:46 Bra att en professor…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.