Nästa artikel
Prius är mest sålda supermiljöbilen
Nyheter

Prius är mest sålda supermiljöbilen

Publicerad 1 oktober 2012 (uppdaterad 1 oktober 2012)
Hittills i år har knappt 600 så kallade supermiljöbilar registrerats. En modell står för över hälften av alla registreringar.

Sedan årsskiftet får den som registrerar en bil med max 50 g/km i koldioxidutsläpp regeringens supermiljöbilspremie på 40 000 kronor. Under perioden januari till och med september har 588 bilar som klarar gränsen registrerats.

Och det finns en modell som sticker ut: Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Sedan lanseringen i somras har 296 exemplar av Toyotas laddhybrid registrerats, det är mer än hälften av det totala antalet registreringar av supermiljöbilar och nästan dubbelt så mycket som den totala elbilsförsäljningen (178) under 2011.

Prius Plug-in Hybrid är utrustad med både förbränningsmotor och elmotor och enligt tillverkaren kan den köras 25 kilometer på el, såvida batterierna är fullt laddade. Bilens utgångspris är 361 900 kronor, premien inte inräknad.

Nyregistreringar september 2012:
(Antal registreringar september 2011 inom parentes)

1. Toyota Prius Plug-in, 114 (0)
2. Volvo C30 Electric, 26 (0)
3. Chevrolet Volt, 13 (0)
4. Opel Ampera, 11 (0)
5. Nissan Leaf, 8 (0)
6. Citroen C-Zero, 1 (2)
7. Peugeot iOn, 1 (0)

Nyregistreringar januari-september 2012:
(Antal registreringar januari-september 2011 inom parentes)

1. Toyota Prius Plug-in, 296 (0)
2. Volvo C30 Electric, 78 (28)
3. Nissan Leaf, 77 (0)
4. Opel Ampera, 72 (0)
5. Chevrolet Volt, 26 (0)
6. Citroen C-Zero, 23 (18)
7. Peugeot iOn, 9 (27)
8. Mitsubishi i-Miev, 5 (70)
9. Smart for Two Electric, 2 (0)

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-02 07:41
Bilmeken

Honda Civicen är lika miljövänlig,av bättre kvalité pga färre komplicerade komponenter.Ändå lyckas Toyota kränga fler bilar! En eloge till Toyotas marknadsavdelning och en spark i häcken till Hondas som tydligen tycker Sverige är en för liten marknad att satsa på...

#2 • Uppdaterat: 2012-10-02 09:25
Hanzzon

Honda Civic håller mycket riktigt bra kvalitét men det stämmer inte att den har bättre kvalitét än Prius trots att Prius är mer avancerad.

Att Toyota säljer fler supermiljöbilar som artikeln handlar om har inget med Toyotas eller Hondas marknadsavdelningar att göra, det är ganska svårt att sälja fler supermiljöbilar för Honda om inte modellerna uppfyller miljökraven för detta.
Prius Laddhybrid uppfyller kraven och säljs till lägre priser än de relativt få konkurrenter som finns vilket är det som är anledningen till att modellen står för mer än hälften av all försäljning av alla bilar som klarar kraven för "Supermiljöbilar" även här i Sverige, svårare än så är det inte.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-02 09:43
Mistro

Glädjande att det säljs fler utav dessa bilar trots ockerpriserna men varför presentera en statistik från i fjor för hur många bilar som har sålts när flertalet modeller inte ens fanns för provkörning?

Vad det sen är för några stackars korkade människor som har beställt i-MiEV med olika kläder är också en gåta....
Som jämförelse så förefaller dem andra bilarna väldigt prisvärda ...

Dem närmaste åren så kommer dessa siffror att 10 dubblas minst...

#4 • Uppdaterat: 2012-10-02 13:18
PREVIA

Toyota Prius är bränslesnålare än Honda Civic, Prius går att köra på bara el en bit när man väljer det och har dubbelt så stort bagageutrymme nästan.
Priusen har en medelförbrukning av 4,7l/ 100 km(4,6).Civic har en medelförbrukning av 5,3l/ 100 km (4,9).Men bägge bilarna förbrukar mindre bränsle än uppgiven förbrukning när bilägare i USA har lämnat uppgifter om sin bensinförbrukning hos Energimyndigheten ser man här. Står inom parantes ovan.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=31767&id=31190
Prius räknas som en midsize car och Civic som en compact car vilket är en annan storlek av bil.I USA jämförs Civic med Prius C vilket är en mindre bil.
Inte är det många komponenter i Priusen jämfört med en vanlig automatväxlad bil där växellådan offta innehåller 700 delar jämfört med planetväxeln i Priusen med sina 13 delar vilka ses i mitten på bilden mellan startmotor/generator till vänster och drivmotor till höger vilka alla styrs elektriskt som i tvättmaskinen hemma.
http://occaspianmotors.com/wp-content/uploads/2011/08/prius-transaxle-2.png
Jämför Prius planetväxel som är stor som en knytnäve med en DSG växellåda som väger dubbelt så många kilo som den manuella lådan i VW Golf som väger 40kg och har många delar som kan krångla.
http://www.rematecnews.com/news/Pages/Rebuilding-a-DSG-transmission.aspx

#5 • Uppdaterat: 2012-10-02 13:29
Tobo

Jag tycker det är lite märkligt att jämföra Prius Plug- In med Honda Civic när artikeln handlar om supermiljöbilar. Honda har överhuvudtaget ingen supermiljöbil på den europeiska marknaden. Inte ens Civic finns som hybrid längre här.

Honda är dock utmärkta bilar, som av någon anledning har inkompetent marknadsavdelning avseende Europa. Honda är ett udda bilmärke i alla europeiska länder förutom Storbritannien.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-09 23:21
S-E S

Toyota supermiljöbil ! ! ! Inte f--n. Den drar ju mer bränsle än en motsvarande dieseldriven bil till halva priset och då borde väl i rimlighetens namn utsläppen vara jämförbara också enligt fysikens lagar. "Energi kan inte försvinna utan endast övergå i andra former". Miljövänner tänk efter! Miljöbil blir det först när Trollmannen från OZ har en finger med i klassningen och allmänheten går på tricket.

Har medelförbrukningen mätts med fulladdat batteri eller tomt batteri vid provningstillfället? Om förbrukningen mäts med fulladdat batteri registreras ingen bensinförbrukning de första milen. Tänk om man för de övriga "icke hybriderna" fick bogsera dessa de första milen vid provningen! Vilken låg förbrukning man då kunde redovisa!

#7 • Uppdaterat: 2012-10-11 09:29
Mistro

Förstår inte listan!
Volvo har nu sålt sina utlovade 300ex utav V60 Plug-in Hybrid i Sverige och de skall väl lev. i November?
De borde rimligtvis då finnas med på denna listan,..inte minst med tanke på att Toyota har sålt mer än 150 Plug-in Hybrider INNAN den lanserades och fanns att provköra i lokalerna?
Antar att med registrering så menar man att bilen är såld och många utav Volvos Hybridbilar har varit sålda i ett år ...så hur tänker man här?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-22 21:54
Hanzzon

Listan är inte så svår att förstå Mistro, det är ju antal nyregisteringar av dessa supermiljöbilar och eftersom Volvo inte kommit med sin Plugin hybrid än så har ju självklart inga bilar blivit registrerade i Sverige ännu, detsamma gällde Toyota som inte fanns med i statistiken innan bilarna verkligen kommit ut i trafik men sedan leveranserna av Plugin Priusen började för några månader sedan så hade 296st hunnits registrerats i Sverige fram till Oktober.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.