Porsche vet att ta betalt för sina modeller och elbilen Taycan är inget undantag. Billigast i dag är Porsche Taycan 4S som kostar 1 180 000 kr, och dyrast är Turbo S-versionen för 2,1 miljoner.
För köpare som tycker det är i svettigaste laget lanseras Taycan nu i en instegsversion där köparna får klara sig utan fyrhjulsdrift, en modell som redan säljs i vissa andra länder men som nu även erbjuds i Sverige.
Med enbart bakhjulsdrift sjunker prislappen till 980 000 kr, och besparingen mot 4S-modellen blir därmed 200 000 kr.
Båda modellerna klarar 0–100 km/tim på 5,4 sekunder men effekten vid snabbladdning skiljer sig åt
Faktum är att ”snikversionen” – om en modell som kostar en dryg miljon kan beskrivas så – kommer i två versioner. Med ”Performancebatteriet” på 79 kWh har bilen som mest 408 hk i så kallat overboostläge och en räckvidd på 43 mil enligt WLTP-körcykeln.
Som tillval finns ett större ”Performancebatteri Plus” på 93 kWh med upp till 476 hk i overboostläge och en räckvidd på 48 mil.
Båda modellerna klarar sprinten till 100 km/tim på 5,4 sekunder men snabbladdningseffekten skiljer sig åt. Det mindre batteriet kan ta emot 225 kW och det större 270 kW. Hur stort prispåslaget är för det större batteriet är oklart.
De första bakhjulsdrivna Taycanmodellerna finns hos återförsäljarna från och med mitten av mars 2021.
Läs också: Porsche Taycan överraskar: ”Väger den verkligen 2,3 ton?!”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.