Med en snittförbrukning på 6,8 l/100 km (159 g CO2/km) är stora Panamera S Hybrid Porsches snålaste modell.
Ringa förbrukning till trots är den kombinerade effekten hela 380 hk. Panamera S Hybrid drivs av samma kombination av motorer som Cayenne S Hybrid.
Förbränningsmotorn är en kompressormatad 3,0-liters V6 på 333 hk (245 kW) som kompletteras av en elmotor på 47 hk (34 kW). Båda motorerna kan driva Panamera S Hybrid, antingen var för sig eller tillsammans.
Elmotorn fungerar både som generator och startmotor. Tillsammans med en frånkopplare bildar den en kompakt hybridmodul placerad mellan förbränningsmotorn och växellådan. Elmotorn är kopplad till ett nickelmetallhybridbatteri (NiMh) där energi som återvinns vid inbromsning och körning lagras. Växellådan är samma åttastegs Tiptronic S som i Cayenne.
Inte bara hybridlösningen gör bilen snål. En del av förklaringen finns också hos Michelins nya däck med lågt rullmotstånd, ett tillval. Den som inte väljer dessa får en uppgiven snittförbrukning på 7,1 l/100 km (167 g CO2/km).
Frihjulsfunktion
Panamera S Hybrid når 100 km/h på 6,0 sekunder och toppfarten är 270 km/h. Räckvidden med enbart eldrift är cirka två kilometer och bilen kan köras i upp till 85 km/h med eldrift. En ”frihjulsfunktion” gör att bensinmotorn kan stängas av i farter upp till 165 km/h om föraren släpper gaspedalen tillräckligt länge.
Något pris för Panamera S Hybrid finns inte ännu. Men klart är att standardutrustningen är högre än i V8-modellen Panamera S. Hybriden har till exempel adaptiv luftfjädring inklusive det adaptiva stötdämparsystemet PASM, Servotronic och bakrutetorkare som standard.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Panamera S Hybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
bakrutetorkare som standard - tror jag slår till!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.