Den första människan hette Adam, åtminstone om man får tro den kristna skapelseberättelsen. En annan som lystrade till det namnet var Adam Opel (1837-1895), grundare till den tyska bilfabrikören. När Opel nu introducerar en ny modell kommer även den heta, just det, Adam.
Bilen som tidigare haft arbetsnamnet Junior ska enligt förhandsspekulationerna byggas på en förkortad variant av plattformen till nästa generation Corsa. Det innebär att Adam kommer att mäta ungefär 3,7 meter mellan stötfångarna.
Bland konkurrenterna finns Fiat 500 och den besläktade trion Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo. Adam är aningen längre än nämnda modeller, men kommer likt Fiat 500 att erbjuda många möjligheter att anpassa olika detaljer efter tycke och smak.
Tre dörrar är det som gäller och i kupén ryms förare och tre passagerare. Motorerna är nya och kommer att levereras med tre eller fyra cylindrar och en volym mellan 1,0 och 1,4 liter.
Opel Adam premiärvisas på bilsalongen i Paris i september och anländer till svenska bilhallar i början av 2013.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns mindre lätt tycka något om "Adam" när vi inte ens får se bilen ordentligt... Men, rent spontant känner jag att det redan är för många 3-dörrars småbilar i minsta klassen. Jag undrar om det finns marknad för alla?
Opel har inget som förpliktigar här. Corsan tycker jag räcker som det minsta Opel gör. Opel går redan med stora förluster, kanske de borde ta sig en funderare på vad folk behöver och skapa det istället för att försöka göra som sina konkurrenter hela tiden? Kanske Opel behöver återgå till sina kärnvärden som biltillverkare, hitta sina rötter igen och kunna erbjuda ett sant alternativ.
Dagens Corsa är ju relativt "stor" så jag tror visst att Opel behöver en mindre bil. Sen om den skall se ut som "Adam" - ja, det är en annan sak. Vi får väl avvakta till dess bättre bilder publicerats.
Raphael, eftersom det är samma ägare till Opel som det var till Saab så har vi ingen aning om hur det är med vinst och förlust.
GM flyttar helt lagligt vinst till de länder det är mest ekonomiskt fördelaktigt.
Sedan om det är vettigt att ta fram en mindre bil måste de väl ha gjort en marknadsanalys som visat detta.
De vill säkert vara med och försöka plocka kunder även i det segmentet.
Men det kan ju bli som tidigare, när Opel tagit fram all teknik färdigt till bilen flyttar GM tillverkningen till Korea.
Verkar dumt om det bara blir en 3-dörrars version, då de flesta i denna klass går att få 5-dörrars. Annars är väl Opel duktiga på småbilar, och kan säkert ge Up och co lite fight.
Flera skribenter som hävdar att Corsa är den minsta Opeln har glömt bort att det faktiskt finns en mindre modell: Agila:
http://www.opel.de/fahrzeuge/modelle/personenwagen/agila/galerie-downloads/downloads.html
Adam blir nog snarare en ersättare till denna.
Tror nog att de flesta känner till Suzuki-tillverkade (?) Agila men den modellen har ju levt ett synnerligen undanskymt liv på den svenska marknaden så det är säkert orsaken till att den inte tagits upp. Men du har rätt i att den antagligen kommer att ersättas av Adam.
Håller med dig Saabnisse, jag har en otäck känsla när det gäller GM och deras sk. redovisningar, även om det kanske inte är hela sanningen bakom Saabs brakförluster.
Sanningen beträffande Saab är kanske den att Saabs ledning lät förlustsiffrorna skjuta i höjden utan att reagera.
Man ska även komma ihåg, att Saab hade bra och stigande försäljningssiffror innan man beslutade att flytta från GM s försäljningskontor och bygga egna skrytbyggen för inbördes beundran i ex. Tyskland USA med flera länder, dit främst föreningen för inbördes beundran kom för att beskåda bilarna.
Det var nämligen efter denna flytt, försäljningsraset kom, ca 2 år innan GM beslutade om nedläggning av Saab.
Det finns alltså inga omedelbara likheter när det gäller Opel och Vauxhall, men dess ledningar måste vara på sin vakt. Jag tror inte GM Europa tillåter sig luras en gån till av GM USA.
Trots detta, är jag rädd för att GM kommer att agera på ett annat sätt när det gäller de Europeiska biltillverkarna inom koncernen. Det är nämligen Chevrolet som skall marknadsföras och öka i försäljining, inte Europeiska! Detta syns redan nu i den brist på marknadsföring när det gäller ex Opel i sverige, som bekostas av lokala säljare till nästan 100%. Att dessa säljare, utan stöd från generalagenten vill sälja Opel, är en gåta, som kanske kan förklaras med deras tro på Opels kvalitet.
Generalagenten har jag inget som helst förtroende för. Jag hoppas att Opels återförsäljaraktiebolag i Tyskland tar över, innan GM lägger beslag på generalagenten i Sverige.
Gunnar, vem tror du styrde Saabs ledning?
Det var samma gäng som nu vet bäst när det gäller Opel!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.