Finlands fyrfaldige rallyvärldsmästare Juha Kankkunen körde en Bentley Continental Supersports i svindlande 330,695 km/tim på Bottenvikens is.
Körningen genomfördes under översyn av representanter från Guinness rekordbok som kunde konstatera: Nytt världsrekord för körning på is. Det innebär att Juha Kankkunens tidigare rekord från 2007, 321,6 km/tim med en Bentley Continental GT, förpassas till historieböckerna.
Reglerna för hastighetsrekordet på is är detaljerade. Farten mäts vid en 16,5 kilometer lång bana under en sträcka på 1 000 meter och slutresultatet är ett genomsnitt av två körningar i motsatt riktning.
Bilen får inte utrustas med däck som inte är godkända i det land där rekordförsöket genomförs. Isen måste därtill vara naturlig och får inte ruggas upp.
Extrem variant utlovas
Rekordbilen var som sagt en Bentley Continental Supersports, en fyrhjulsdriven cabrioletmodell med en tolvcylindrig motor på sex liter som levererar över 600 hästkrafter.
På 20-tumsfälgarna huserade friktionsdäck från Pirelli (SottoZero II 275/40R20) och i bränsletanken fanns etanol. Bilen hade endast modifierats med en säkerhetsbur och en bakmonterad bromsskärm.
– Vi ska fira den här framgången med en väldigt speciell, extrem bil, sa Bentley-chefen Wolfgang Dürheimer som utlovar den mest kraftfulla modellen från märket någonsin.
Specialversionen ska byggas i 100 exemplar och premiärvisas på bilsalongen i Genève som öppnar första veckan i mars.
Diskutera: Vad tycker du om rekordet?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur lång blev stoppsträckan? :)
Verkligen ett intelligent prov - känns som det behövdes ett rekord.........stor nytta för alla!!
Man kan ju undra om han hinner utlösa skärmen om bilen börjar sladda... kanske centraldiffen är ställd så att att den driver lite mer på framhjulen för att få bättre stabilitet...BMW lär ha tvärs om för att få lite roligare kurvegenskaper.
Och du "Rotor" gör bara sådant som är till stor nytta för alla?
is är som asfalt. förstår inte vad som var så bra...
Synd han inte provade med taket nere..*L'
Nej ser inte riktigt heller grejen. Har man bara bra däck så skulle man väl kunna köra mätarn ut med vilken bil som helst. Testade nån med en Veyron så skulle den troligen klara 400 km/h där med. Bara sträckan är lång nog, men det gäller ju på asfalt med då det går rätt trögt över 300.
Olle Ström: Om man ändrar diffens sättning manuellt, räknas det då? Känns ju lite som fusk.
Ang. att utlösa skärmen vid sladd - troligen inte, men nåt farligt moment ska det väl finnas ;) Lite svinn får man räkna med som det heter ;)
Tanken skrämmer mig över att trots mitt obotliga bilintresse så tillförde den här vetskapen mig ingenting!
Kanske placerar händelsen under: "Mindre betydelsefulla händelser för den bilburna mänskligheten"....men jag vet inte än!
( letar ibland alternativen )
Fördelarlock; Tänk gärna efter innan du yttrar dig! Vilken nytta har vi av bilar som körs över 300 km/tim dessutom på is? Fundera på det. Skulle hellre se en utveckling av bra, miljövänliga, praktiska, roliga och snygga fordon som vi har råd med!
Jag gjorde själv samma sak förra helgen, men med rallydubbat och kom bara upp i 195 km/h, däcken motade för mycket, kompisen kom upp i 230,men då har han 100 hk mer än mig.
Visst kan det låta fåningt, men det är en härlig känsla att susa fram över fria vidder.
Nu är det för mycket snö på isen, annars hade jag provat igen med vanliga däck.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.