Efter avslöjandet om det omfattande utsläppsfusket påskyndar EU nu införandet av en ny testmetod för kväveoxider.
Volkswagens dieselskandal rullar vidare över världen men för många initierade har det sedan länge stått klart att något är skumt med dagens testförfarande för att mäta utsläppen av kväveoxider från dieselbilar.
I Europa har forskare slagit larm om att kväveoxiderna inte verkar minska i atmosfären trots att allt mer avancerade reningssteg av typen Euro-4, Euro-5 och senast Euro-6 har införts. Att bilarna blivit renare i laboratoriet har alltså inte gett genomslag i verkligheten.
EU-kommissionen vill därför införa ett nytt test, Real Driving Emissions, RDE, där man med hjälp av en portabel testutrustning mäter emissionerna vid körning i verklig trafik. För att nya modeller ska kunna få ett typgodkännande krävs då att reningsutrustningen fungerar som tänkt även vid körning utanför laboratoriet.
RDE-testet förväntas införas redan år 2017.
Diskutera: Vad tror du att det nya testet kommer att få för effekter?
I Europa har forskare slagit larm om att kväveoxiderna inte verkar minska i atmosfären trots att allt mer avancerade reningssteg av typen Euro-4, Euro-5 och senast Euro-6 har införts. Att bilarna blivit renare i laboratoriet har alltså inte gett genomslag i verkligheten.
EU-kommissionen vill därför införa ett nytt test, Real Driving Emissions, RDE, där man med hjälp av en portabel testutrustning mäter emissionerna vid körning i verklig trafik. För att nya modeller ska kunna få ett typgodkännande krävs då att reningsutrustningen fungerar som tänkt även vid körning utanför laboratoriet.
RDE-testet förväntas införas redan år 2017.
Diskutera: Vad tror du att det nya testet kommer att få för effekter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men snälla Kapten. Tycker du verkligen att sådant här skulle tystas ner? Och att Amerikanarna bara gör detta för att visa sin makt? Sanningen kan aldrig vara fel att offentliggöra i sådana här sammanhang. Oavsett vem som skriker ut om det.
Inte kommer det att bli några problem för biltillverkarna om man bara följer regelverket.
I kalifornien där man har världens hårdaste miljökrav för bilar som säljs där både nya och begagnade har klargjort vad som krävs av bilarna för att hamna i de olika klasserna ser man här
http://www.greenercars.org/greenest-meanest/greener-choices
Myndigheterna i USA har även ändrat på hur man beräknar bränsleförbrukningen både för nya bilar och bilar som såldes långt bak i tiden vilket hjälper även de som köper en begagnad bil. På deras sida kan man utläsa vanliga bilisters förbrukning och även se vilken del av landet man bor i då klimatet spelar stor roll för för förbrukningen. Precis som spritemonitor så kan man utläsa hur mycket landsvägskörning och statstrafikkörning var bilägare har haft så att man kan se vilken förbrukning man själv skulle få om man väljer en användare som har liknande körmönster som man själv har vilket ger en mer rättvisande bild av hur mycket bränsle ens egen bil skulle förbruka.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=yourMpgVehicle&id=34489
På tiden. Det vore tjänstefel av biltillverkarnas ledning att inte ha planerat för den nya världsnormen www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3867508.ece
Finns ingen anledning att undvika VW annat än avsmak. De kommer säkert att klara de nya normerna hederligt om de vill. Dagens VW är varken bättre eller sämre än andra bilar betr utsläpp. Tyska bilar är ju alla benchmarks och state of the art i nästan alla avseenden, och det finns väl anledning att tro att tysk och europeisk industri reder ut det här också och inte drabbar konjunkturen så svårt. Dyrare lär väl bilarnna bli, bensinbilar också, som också behöver partikelfilter och kanske ureatillsatser. Hur bra VW är annars lär de ha problem ett antal år. Biltillverkarna har kniven på strupen, problemen med luften i Kinas storstäder är formidabla, och vill man vara kvar på den marknaden måste man ligga i framkant.
Om den tyska tekniken nu är bäst i världen, varför ser sig Volkswagen tvingad att fuska genom att använda olaglig mjukvara för att fuska till sig bättre resultat i EU:s körcykeln än bilarna skulle haft utan detta fusk? Uppenbart så har Volkswagen svårt att kombinera ett bra resultat i EU:s körcykel med bra kördynamik hos motorn. Andra tillverkare klarar detta utan fuskig mjukvara som ställer om insprutningssystem och avgasrening, exempelvis de franska tillverkarna som välkomnar att det görs en utredning. Porsche och Audi med Volkswagens 6-cylindriga dieselmotor ska testas och kollas, och de besvarar detta genom att inte besvara det, "ingen kommentar" är den tyska strategin, locket på. Medan fransmännen gärna blir undersökta och testade, för de vet att de inte har något att dölja för de vet att de inte fuskar i körcykeln.
Att sedan verkliga förhållanden och körcykeln ger olika resultat, det är bara naturligt eftersom en körcykel i ett labb aldrig fullt ut kan simulera en verklighet - kritiken mot Volkswagen handlar inte om att det finns en skillnad, utan att de har använt en olaglig mjukvara som ställer om motorn på ett sätt för att få bra resultat i körcykeln.
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/11881819/Volkswagen-live-VW-issues-profit-warning-sets-aside-6.5bn.html
"French carmakers back EU-wide probe
French carmakers have backed proposals for a European probe into the monitoring of vehicle emissions systems in the wake of the scandal rocking Volkswagen.
Such an investigation "will allow us to confirm that French carmakers respect the procedures for approval in all of the countries where they operate," the French carmakers' federation CCFA said."
Man skall inte vara rädd för "miljömupparna". Bränsleförbrukning och utsläppsnivåer står i relation till varandra men å andra sidan kan det vara det motsatta. Låt mig utveckla tankesättet, bara för att en bil har hög förbrukning innebär inte per automatik att den har höga utsläpp, allt hänger på hur mycket som renas på vägen innan utsläppet sker. Dvs hur stor verkningsgrad har reningsfilter mm. Om man utgår ifrån att alla biltillverkare har ungefär samma effektivitet när det gäller reningen inträder förhållandet bränsleförbrukning som är linjärt med utsläppen. Om man tex jämför en Mazda 3 med en CX-3 så har CX-3 ca 15% högre förbrukning och då på samma sätt 15% högre utsläpp. Oavsett hur vi mäter på detta med utsläpp så är det högst intressant hur hög förbrukning ett fordon har, för det i slutändan påverkar utsläppen. Bilar idag tenderar till att ha högre förbrukning än bilar för tex 10-20 år sedan, och detta hänger till stor del på att bilarna blivit så mycket tyngre. Nu är trenden SUV och då ökar luftmotståndet också och detta påverkar givetvis också med ytterligare högre förbrukning. Jag är ingen "miljömupp" eller röstar på MP men det klokaste just nu är att få ner förbrukningsnivåerna och då måste vi nog tyvärr börja tänka mer på vikt och aerodynamik. Just nu sker motsatsen. Den gamla bilen man hade drog mindre än den nyinköpta. Jag har i alla fall valt en bil som drar 0.2 liter/mil mindre än min gamla och faktiskt märkt stor skillnad i plånboken. På ett år blir det 0.2*2000*12,5 = 5000 kr mindre i bränslekostnader. Tyvärr finns min gamla bil fortfarande körandes på vägarna. Viktigt nu att folk köper snåla bilar så att vi snabbt kan få ner utsläppen eftersom livscykel för en bil är över ganska lång tid (ca 20 år).
Raphael: Även Peugeot 308 SW 1,2T 130 drog 42,6% mer i Teknikens Världs tester. Nu handlar det ju om bensinare. Men det måste ju ändå blir mera utsläpp samtidigt som inte är helt rena.
Kapten - exakt hur menar du att förbrukningen kommer att öka, om man börjar använda mätmetoder som inte är rena hitte på i EU?
Jag menar... den uppgivna bränsleförbrukningen som står i brochyrer är ju rena skämtet.
Skulle utsläppen och förbrukningen öka om biltillverkarna slutade ljuga?
Havsfidran, att bilar drar mer i verkliga förhållanden än i körcykeln är inget onormalt och inget konstigt. Det har jag redan skrivit. En programmerad körcykel i en laboratoriemiljö kan aldrig spegla verkliga förhållanden, och syftet med körcykeln är mer för att jämföra bilar med varandra under exakt repeterbara förhållanden och samma förutsättningar för alla. Verkligheten uppvisar en oändlig variation av parametrar, medan labbtester bara innebär en rak väg, en specifik och varm temperatur, en kort körsträcka och mild och kort acceleration, allt styrt av datorer på rullar och det inomhus i ett labb. Detta är inte verkligheten.
Vi tar det en gång till: Kritiken mot Volkswagen handlar inte om differensen mellan körcykeln och verkliga förhållanden, att det finns en differens är naturlig och inget konstigt med det. Kritiken mot Volkswagen handlar om att de har använt en särskild och olaglig mjukvara för att fuska till sig extra låga utsläpp i körcykeln än bilarna hade haft om de körts i labbet utan mjukvaran.
Och det förfaringssättet är olagligt, så får man inte göra.
I sammanhanget kan det vara värt att notera, apropå Peugeot som du tar upp här, att franska tillverkare välkomnar en undersökning och vill gärna att deras egna bilar granskas, för enligt franska tillverkarnas samarbetsorganisation så kommer detta att bevisa att franska tillverkare inte fuskar i körcykeln, att fransmännen inte använder otillåtna mjukvaror för att trimma utsläppsnivåerna i körcykeln.
"French carmakers back EU-wide probe
French carmakers have backed proposals for a European probe into the monitoring of vehicle emissions systems in the wake of the scandal rocking Volkswagen.
Such an investigation "will allow us to confirm that French carmakers respect the procedures for approval in all of the countries where they operate," the French carmakers' federation CCFA said."
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/11881819/Volkswagen-live-VW-issues-profit-warning-sets-aside-6.5bn.html
För övrigt så publicerade Vi Bilägare för flera månader sedan att PSA-gruppens bilar tillsammans med Toyota är de som i verkligheten ligger närmast EU:s körcykel för förbrukning, av bilar på den europeiska marknaden. Tyska märken som Mercedes, BMW, Opel, och självfallet Volkswagen, var sämst. Fiat och Renault hamnade mitt emellan dessa ytterligheter.
Erikivan, biltillverkana ljuger inte om siffrorna från EU:s körcykel. Utan bilarna ger verkliga de värdena under kontrollerade förhållanden i labbmiljön. Däremot är labbmiljön inte en perfekt spegling av verkligheten. Bilarna körs bara en kort sträcka under en kort tid, det görs ett fåtal milda accelarationer, hastigheten är låg och det är många väntetider som gynnar start/stopp-system. Den korta körsträckan innebär att hybridbilar klarar sig igenom körcykeln genom att nästan uteslutande köras på el, fast i verkligheten så klarar de bara ett fåtal kilometer på el (men körcykeln är ju inte längre... ). Temperaturen är varm, all komfortutrustning är avslagen (ingen stereo, ingen luftkonditionering) och "vägen" rak och jamn (det är "rullar" samma som Bilprovningen använder för bromstester). Inga omköringar, inga backar, inga kurvor, inget regnväder, ingen vind som blåser - Vi Bilägare har visat att det räcker med att köra i motvind så stiger förbrukningen.
Men alla bilar har dessa förhållanden i körcykeln och därför är siffrorna jämförbara mellan dem, däremot speglar de inte siffrorna i verkligheten. Vad Volkswagen nu har gjort det är att de har sänkt utsläppen genom särskild och otillåten mjukvara och därmed skaffat sig fördelar gentemot konkurrenterna. Och så får man inte göra.
Det är bra om vi får bort dieselbilarna från vägarna, mer hybrid och på sikt elbilar
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.