Mercedes SL är en bil med anor. Sportvagnen introducerades på 1950-talet i form av 300 SL, ”Måsvingen”. Nu har det blivit dags för en ny, sjätte generation.
Bilen har blivit något längre och bredare och fått en aluminiumkaross som ökar vridstyvheten och kapar vikten. Jämfört med föregångaren har nya SL bantats med 110 kilo.
Nya Mercedes SL erbjuds med två fällbara plåttak, med glasruta eller Magic Sky Control. Det senare låter föraren justera takets genomsläpp av ljus via ett reglage på instrumentpanelen. Att stänga eller öppna taket tar ungefär 20 sekunder.
V6 eller V8
Två motoralternativ erbjuds från start. Dels SL 350 som med en V6 på 4,5 liter ger 306 hk och 370 Nm, dels SL 500 som utvecklar 435 hk och 700 Nm med en V8-motor på 4,7 liter med dubbla turboaggregat. Sjustegad automatlåda och stopp/start är standard. SL 350 avverkar sprinten 0-100 km/tim på 5,9 sekunder. SL500 är snäppet snabbare: 4,6 sekunder.
Som sig bör erbjuder Mercedes mängder av tekniska finesser till nya SL. En nyhet är Magic Vision Control, ett system för rengöring av vindrutan. Munstycken för spolarvätska återfinns i själva torkarbladen vilket ger mindre spill över kupén.
Ytterligare en nyhet är ljudsystemet Front Bass som nyttjar håligheter framför förare och passagerare som baslåda. Dessutom finns varmluftskragen Airscarf, Hands Free Access som låter föraren öppna bagageluckan med en fotrörelse och mycket, mycket mer.
Nya SL börjar säljas våren 2012. Svenska priser är ännu inte klara.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes SL?
Bilen åker av vägen och hamnar med två hjul över kanten på ett stup. För att reda ut den knepiga situationen fick vi vända oss till amerikanen Josh Piven, författare till miljonsäljande överlevnadsboken ”Worst-Case Scenario Survival Handbook”.
– Flytta inte din tyngdpunkt och gör inga hastiga rörelser, säger han och fortsätter:
– Försök att avgöra hur mycket tid du har. Om bilen har motorn där fram betyder det att den mesta vikten finns över framaxeln. Är det bakändan som hänger över kanten har du förmodligen mer tid att klättra ut. Är det framhjulen gäller det att utvärdera situationen. Vilken vinkel har bilen? Gungar den? Svajar den om du ändrar tyngdpunkt? Rör sig bilen gäller det att agera fort.
Börja med att lägga i parkeringsbromsen.
– Fly genom framdörrarna om de är över fast mark. Öppna försiktigt, rör dig långsamt och stick ut. Om du måste klättra bakåt, rör dig lugnt och försiktigt. Tänk på att viktbalansen kan förändras om du öppnar dörrarna. Eventuellt måste du fly genom fönstret, var beredd på att du kan behöva krossa rutan.
Alla rörelser ska helst vara koordinerade.
– Om det finns flera personer i bilen ska de där fram och de i baksätet röra sig samtidigt och det är de som är närmast avsatsen som ska försöka ta sig ut först, säger Josh Piven.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, det är bara den där stackars lottovinsten som saknas ...
Annars har jag aldrig riktigt gillat SL i färger åt det svarta hållet, men den här är ju så snygg i mörk färg att man blir tårögd.
För övrigt så blir det inte bättre än så här. Toppen av bilingenjörskonst. Vill ha!
Härlig kärra men tyvärr så är väl medelåldern på de SL-ägare man ser minst 60? Inte bilens fel dock...
Men den allra mest lyckade SL i mina ögon är den som fanns mellan 63 till 71, "Pagodan". Underbart vacker med dess rena och lätta design. Ritad av en fransman och kanske den snyggaste Mercan någonsin.
En riktig klassiker i ny skön form. Det är bara de ljumma vindarna på Sunset Boulevard i L.A. som saknas för att få en fulländning av en optimal bilfärd.
När jag säljer firman om några (10?) år, så kan detta bli ett alternativ som heter duga. (Hoppas kan man ju!) Enda skälet till valet är att A7 cab kommer med 4 dörrar. Söte J*sus, en cab med 4 dörrar?
Rålle, tyvärr så uppfyller jag då dina fördomar:-)
Klart bedreglandsvärd!
Fast en annan har ju inte råd ens med SLK..
Men dregla är ju gratis..
leifer: Njae, LSD ingår nog inte. Faktum är att man blir "hög" av bilen i sig. Så kanske ändå att en viss form av drog finns inbyggd ...
Å fan, leifer, och jag som brukar försöka att läsa ut förkortningar efter bokstäverna trodde att LSD stod för Limited Slip Differential. Men vad har du emot deras ASD?
Men snälla leifer, gick det inte längre tid än så här förrän du föll in i det eviga TJATET om mekanisk diffbroms? Här försökte man spexa till det lite, men vad fick man för det?
leifer, den här artikeln handlar om Mercedes SL och jag tillsammans med flera andra har i det rätta sammanhanget uttryckt att vi gillar den här bilen. Men din vana trogen återfaller du i ämnen som inte har ett skit med artikeln att göra endast därför att du har ett närmast orubbligt behov av att dels få tjata om sådant som många av oss har uttryckt direkt ogillande för, dels för att du till varje pris vill få varenda artikel att handla om dina "hjärtefrågor" när de inte av egen kraft gör det. Om du inte har något annat att skriva än det gamla tugget om diffbromsar och "transparens" (som vi är MÅNGA som har fått nog av [om du inte har lyckats fatta det vid det här laget]) kan du lika gärna vara tyst. Ok? Vi vill inte läsa ett enda krystat ord till om diffbromsar.
Sansning, grabbar (för nån tjej ser jag inte till)!
Kan fullkomligt hålla med om att leifer tidigare tjatat sig hes (kan man bli det av ett tangentbord?) om diffbromsar, men, som han skriver, frågan är faktiskt relevant - i synnerhet som Mercedes tidigare haft det som standard på vissa modeller (av 190 om jag inte minns fel).
Det här borde naturligtvis Kapten känna till, med tanke på vurmen för Mercedes.
Leifer, ASD är en hydraulisk diffbroms om än elektroniskt styrd. Det är inte någon form av ATC, alltså.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.