Trafikverket och Polismyndigheten har beslutat att sätta upp fler fartkameror på vägarna i Västsverige. 54 nya kameror ska öka trafiksäkerheten på 15 olycksdrabbade sträckor i regionen. Totalt kommer 203 fartkameror sättas upp längs svenska vägar i år.
Här är vägarna:
Värmland
45/947 Kajsheden Torsby kommun.
61 Öster om Högboda-Brunsberg Kil, Arvika kommun.
Västra Götaland
26 Acklinga-Borgunda Tidaholm, Falköping kommun.
41 Horred Mark kommun.
41 Björketorp-Skattegården Mark kommun.
47 Tråvad-Algutstorp Vara kommun.
49 Varnhem-Våmb Skövdekommun
169 Fagerfjäll Tjörn kommun.
172 Lunnane-Steneby Munkedalen Bengtsfors kommun.
195 Gate-Hjo Hjo kommun.
202 Mariestad-Töreboda Mariestad, Töreboda kommun.
587 Gunnesby-Rödbo Göteborg kommun.
Halland
24 Jonstorp-Våxtorp Laholm kommun.
154 Falkenberg-Ljungby Falkenberg kommun.
939 Åsa-Brogård Kungsbacka kommun.
Diskutera: Ska vi har fler eller färre fartkameror på svenska vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bygg säkrare vägar istället för att sätta upp dom helt värdelösa kamerorna... Ryckig körning är det enda som händer med kamerorna, sen åker en och annat som råkade missa en kamera när han bytte radiokanalen.
Mer pengar till staten :-).
Att byta radiokanal är ingen ursäkt för fortkörning faktiskt. Det är förarens ansvar att hålla rätt hastighet oavsett vad han gör i bilen.
Annars håller jag med om att det blir ryckig körning, framförallt för att de notoriska fortkörarna saktar in vid kamerorna och sedan blåser på igen efter kameran, detta blir ryckigt.
Det krävs inte fortkörare för att det ska bli ryckig körning vid en fartkamera. Jag är ofta med om folk som håller hastighetsgränsen ganska exakt men som just vid kameran sänker hastigheten med 10-20 km/h , särskilt på vissa avsnitt med 100-vägar, för att sedan accelerera igen. Extra löjligt blir det i den hastigheten för om mätaren visar 100 km/h har man ofta 5-10 km/h som marginal, plus att själva kameran väl också har en liten marginal. Borde orsaka enorma utsläpp, som i och för sig inte beror på kameran i sig utan okunniga/osmarta människor...
Det är sant månssons, folk verkar inte förstå att om det är t.ex 70 som hastighetsgräns vid en fartkamera så får man faktiskt lov att hålla 70, man måste inte ligga 10-15 km/h under tillåten hastighet bara för att det står en fartkamera vid vägkanten. Jag ställer ofta farthållaren på 95 när jag kör på 90-väg och jag kör förbi fartkameror i denna hastigheten utan några problem.
På tal om ökade utsläpp, för ECO körning ska man ska ju låta bilen rulla utan gaspådrag när det är möjligt eftersom moderna motorer inte drar något bränsle alls då. Det är dock nästan omöjligt mellan Åkersberga och Ljusterö eftersom man konsekvent satt fartkamerorna i slutet av nedförsbackar så att man skulle rulla upp i fullständigt livsfarliga 80 km/t om man inte bromsar. Men man räknar säkert med att sätta dit flera med denna placering.
Jag önskar att kameran kunde ta de som ligger och kör med för korta avstånd också. Jag blir mera störd av en "arselslickare" än en som kör om, kör för fort och försvinner i fjärran.
Om man t.ex. anser att kamerorna påverkar fortkörares hastighet i ungefär 500 m per kamera så får de ner hastigheten på ungefär 0,5 % av vägnätet. Jag tycker att det är konstigt att man tycker att de kan någon effekt på trafiksäkerheten att räkna med. Finns väl ett fåtal som är satta på rätta ställen, men redan när man började sätta upp dem för första omgången, var många på helt onödiga ställen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.