En specialutrustad version av Nissan Leaf är förberedd för autonom körning.
Nissan har dragit igång sitt autonoma projekt ”Piloted Drive” på motorvägar och i stadstrafik i Japan.
Det är en specialutrustad version av Nissan Leaf med kameror, radarsensorer, och laserscanners som testas och snart ska tekniken göras tillgänglig för allmänheten.
Steg ett, ”Piloted Drive 1.0”, kommer att erbjudas till kunder i Japan i slutet av 2016. Denna version tillåter viss självkörning på motorväg. 2018 kommer Nissanbilarna även att kunna byta fil själva på motorvägen och 2020 ska de utöver det klara av autonom körning i stadstrafik.
– Vi på Nissan sätter tydliga mål i förberedelserna för självkörande bilar. Prototypen är ett bevis på hur nära vi är mot förverkligandet av detta mål. Vi planerar att vara branschledande när det gäller införandet av självkörande bilar, säger Takao Asami, vice vd för Nissan.
Diskutera: Tror du att Nissans tidsram kommer att hålla?
Steg ett, ”Piloted Drive 1.0”, kommer att erbjudas till kunder i Japan i slutet av 2016. Denna version tillåter viss självkörning på motorväg. 2018 kommer Nissanbilarna även att kunna byta fil själva på motorvägen och 2020 ska de utöver det klara av autonom körning i stadstrafik.
– Vi på Nissan sätter tydliga mål i förberedelserna för självkörande bilar. Prototypen är ett bevis på hur nära vi är mot förverkligandet av detta mål. Vi planerar att vara branschledande när det gäller införandet av självkörande bilar, säger Takao Asami, vice vd för Nissan.
Diskutera: Tror du att Nissans tidsram kommer att hålla?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Häftigt och kul med en tillverkare som vågar gå ut med att 1.0 ska finnas 2016.
Sen måste jag ändå säga att den pimpade Leaf ser mkt trevligare ut än standardvarianten. Varför inte erbjuda detta som tillval på dagens Leaf.
Det pratar väldigt lite om hur bilarna ska kommunicera med varandra, känns som det är en förutsättning för att självkörande bilar ska bli verklighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.