Nissan räddar Mitsubishi ekonomiskt.
Avslöjandet om utsläppsfusk har tagit hårt på Mitsubishi som nu räddas av Nissan.
Sedan uppgifterna om att Mitsubishi fuskat med förbrukningssiffror kom fram har företaget rasat på börsen och tappat 42 procent av sitt värde. Nu kliver Nissan in och köper en tredjedel av företaget för cirka 18 miljarder kronor. Detta gör Nissan till majoritetsägare i Mitsubishi.
– Vi tror att det här kommer att bli en win-win-situation. Tillsammans kan vi växa och ge varandra stöd, sa Nissans högste chef Carlos Ghosn, till Reuters på en presskonferens i Tokyo.
Diskutera: Vad kommer det att innebära att Nissan äger en tredjedel av Mitsubishi?
– Vi tror att det här kommer att bli en win-win-situation. Tillsammans kan vi växa och ge varandra stöd, sa Nissans högste chef Carlos Ghosn, till Reuters på en presskonferens i Tokyo.
Diskutera: Vad kommer det att innebära att Nissan äger en tredjedel av Mitsubishi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nissan och Mitsubishi är väl två märken där jag funderar över vem de har som kunder. Kan påminna mig en av modellerna som är i produktion hos Nissan. Resten har inte fastnat i minnet.
Tycker jag verkar bra om man kan lyfta varandra, vilket behövs.
Båda märkena känns lite oklara för mig också, vad står man för mer exakt?
Både Nissan och Mitsubishi har ytterst otydliga varumärken, så på sätt kan de ju komplettera varandra.
Småbilar_crossovers transportbilar och SUV:ar är ju de marknadssegment de är representerade i här i Europa.
Jag tror Ghosn kan hitta ytterligare samordningsvinster mellan koncernens märken Nissan, Infiniti, Renault, Dacia, Lada, Datsun och nu också Mitsubishi.
Nissan och Mitsubishi är direkta konkurrenter till varandra, Nissan är den starke så Mitsubishi är den som förlorar. Mitsubishi hade en gång en egen tydlig profil av komfort med viss grad av sportighet men det var länge sedan...
Är väl i princip bara två modeller av dessa märken som säljer nåt nämnvärt i Sverige just nu, båda stadsjeepar men i två olika prisklasser och storleksklasser.
Qashqai och Outlander (laddhybriden)
Både Juke och Qashqai är trevliga bilar, har kollegor som innehar dessa bilar. Trevliga, men väldigt mycket mellanmjölk... Mitsubishi har jag ju ägt en gammal Galant som var helt suveränt pålitlig och var länge inne på en ny nu när vi bytte, men de kändes omoderna och inte prisvärda. Kikade mest på ASX dock, trevlig att köra, men nej, inte något för mig.
Jag förstår mig inte på japanska bilar. Å ena sidan är de ofta mycket bra och pålitliga, ledande i världen. Men å andra sidan så tråkiga. Varför?
Nissans köp av Mitsubishi måste ha någon fördel. Annars skulle inte köpet gjorts. Men vilken?
Kanske Nissan kommer jobba mindre med Renault då? Eller det kanske är historia?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.