Nästa artikel
Nevs hos Kronofogden
Nyheter

Nevs hos Kronofogden

Publicerad 10 juni 2014 (uppdaterad 10 juni 2014)
Sveriges Radio (SR) rapporterar att fler företag nu har skickat in krav på Nevs till Kronofogden.
Sammanlagt 19 företag har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få betalt från Nevs. Totalt rör det sig om över 22,7 miljoner kronor. Det är efter att den kinesiske delägaren Qingdao inte betalat ut utlovade pengar som Nevs hamnat i ekonomiska problem.
 
Än så länge är kraven inte fastställda som skulder av Kronofogden. Nevs förhandlar nu med olika asiatiska fordonstillverkare om nya samarbeten.
 
Källa: Sveriges Radio
 
Diskutera: Kommer Nevs att klara krisen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-10 12:55
Simon no1

Finns det några mer lättlurade som tror man kan tjäna pengar på Saab kvar tro?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-10 16:42
Tjalle

NEVS klarar sig uppenbarligen inte själva.

Av de två "asiatiska" biltillverkare som NEVS påstår att dom förhandlar med, kan den ena vara Mahindra&Mahindra - vilket sannolikt vore bra.

Alternativet är en statligt ägd kinesisk biltillverkare - som inte har etablerat samarbete med "väst" - det vore inte bra. Ett av skälen är att Saab AB licensierar varumärket SAAB - på strikta villkor -av vilket ett är att varumärket inte riskeras att skitas ned - den risken är uppenbar med en ny stark kinesisk delägare/biltillverkare.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-10 17:54
Peter E

Undrar hur många av *SAAB-entusiasterna* som brukar dyka upp och försvara Nevs/SAAB med näbbar och klor så fort det skrivs något *negativt*, som har köpt en av de här *nya* bilarna?
För till slut är det ju det som avgör om det hela ska gå runt eller inte.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-10 18:34
Dick

Av någon underlig anledning pratas det mest om huruvida dessa nya Saabar verkligen är bra eller om det finns pengar tillräckligt. Naturligtvis behövs ju dessa komponenter (och kanske finns de även i tillräcklig grad), men om detta var de enda avgörande faktorerna så borde väl Saab ha levt på som vanligt tänker jag. ...men så blev det ju inte. I nuläget tror jag dessutom att det handlar mycket om att vara "spännande" och inge "förtroende", men kombinationen med lite gammal (men bara OK) Saab-teknik, lite gammal (men bara OK) el-bilsteknik samt den fars som följde på konkursen, och de nyckfulla Kineser man nu är i händerna på ger i alla fall inte mig en känsla av förtroende och höga förväntningar. Kunder och handlare verkar känna lika dant för de lyser med sin frånvaro.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-10 19:20
Hanzzon

Man undrar ju om man ska skratta eller gråta åt detta följetåg. Det vore väl mycket bättre om Vw köpte upp detta istället för välmående och effektiva Scania som ju visat att man klarar sig bra på egen hand!
Eller varför inte Toyota så kanske man äntligen kunde få lönsamhet i fabriken i Trollhättan igen och öka sina anställda som i tex Frankrike eller England, tyvärr är kanske inte intreset så stort från någon av dessa märken vilket är synd för Sverige och något man borde jobba för. :-/

#6 • Uppdaterat: 2014-06-10 22:36
saabnisse

Att Toyota skulle köpa upp Nevs är naturligtvis helt orimligt, Toyota är givetvis inte intresserade av det här företaget, varför skulle de vara det?
Och det är ju också för väl, skulle de ta över hade de förmodligen förvandlat de här Saabbilarna till gäspningar för att passa in i modellutbudet.
Nu får vi se hur det går, personligen har jag ju varit tveksam till Nevs från början, men de verkade ju starta med lite mer återhållsam metodik än Viktor.
Jag hoppas de får ordning på sina finansiärer och som Tjalle skriver kanske just Mahindra vore lösningen.
Kineser verkar inte vara att lita på.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-11 08:19
Tjalle

Jag har hela tiden upplevt NEVS som ärliga, men naiva och oerfarna (med undantag av KJJ), vilket bekräftas av att man NU, går ut och försöker låna på sina tillgångar - det skulle man ha gjort innan fakturorna gick till Fogden.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-11 15:12
Roy J

Kinesiska finansiärer är tydligen inte alltid så pålitliga.
Men jag har i och för sig varit lätt skeptisk till detta nygamla företag sen nystarten.
Ska man ha någon som helst chans så måste man få fram en synnerligen attraktiv elbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.