Superleggera Vision är ett tvåsitsigt koncept från Mini.
Mini Superleggera Vision är ett tvåsitsigt roadsterkoncept som nyligen presenterats av BMW-gruppen i Villa d’Este i norra Italien. Designen står namnkunninga karosserian Touring Superleggera för.
Concorso d’Eleganza Villa d’Este är en anrik tävling för klassiska bilar i Villa d’Este i norra Italien, inte allt för långt från Milano. Där valde BMW-gruppen att förlägga presentationen av en helt eldriven roadster baserad på nya Mini. Den öppna tvåsitsiga bilen är i allra högsta grad ett koncept, men det finns säkert många som hoppas på en produktionsbil som hämtat inspiration från denna stilstuide. Designen kommer inte från någon av BMW-gruppens egna pennor utan här har Italienska karosserian Touring Superleggera, som bland annat ligger bakom skapelser som Alfa Romeo Disco Volante, skridit till verket.
Mini Superleggera Vision har fått ett helt omarbetat yttre för att skapa de klassiska proportionerna hos utsträckta roadsterbilar med en mer lådliknande Mini som bas. De italienska hjärnorna bakom denna design har lyckats förvånande väl med detta konststycke. Vacker eller ej så har bilen fått just en lägre profil, placeringen av den låga och kraftigt sluttande vindrutan har till och med fått motorhuven att växa på längden. Den nya midjan som börjar över framskärmen och sträcker sig bakåt efter bilens sida får Mini Superleggera att se betydligt lägre ut än sitt ursprung. Frontpartiet har rensats upp men behåller sin tydliga, lite förskräckta, Mini-uppsyn och den karaktäristiska grillen medan aktern fått helt nytt snitt. Där hittar vi bland annat en fena som liknar den hos Jaguar D-type samt en tydligt avhuggen ända. I bakljusen finns Union Jack-flaggan återskapad i armaturen.
Vad som sägs om drivlinan är inte mycket mer än att Mini Superleggera Vision är helt eldriven. En inte alltför avlägsen tanke är att tekniken kan vara nära besläktad med den i BMW i3.
Diskutera: Vad tycker du om Minis el-roadster?
Mini Superleggera Vision har fått ett helt omarbetat yttre för att skapa de klassiska proportionerna hos utsträckta roadsterbilar med en mer lådliknande Mini som bas. De italienska hjärnorna bakom denna design har lyckats förvånande väl med detta konststycke. Vacker eller ej så har bilen fått just en lägre profil, placeringen av den låga och kraftigt sluttande vindrutan har till och med fått motorhuven att växa på längden. Den nya midjan som börjar över framskärmen och sträcker sig bakåt efter bilens sida får Mini Superleggera att se betydligt lägre ut än sitt ursprung. Frontpartiet har rensats upp men behåller sin tydliga, lite förskräckta, Mini-uppsyn och den karaktäristiska grillen medan aktern fått helt nytt snitt. Där hittar vi bland annat en fena som liknar den hos Jaguar D-type samt en tydligt avhuggen ända. I bakljusen finns Union Jack-flaggan återskapad i armaturen.
Vad som sägs om drivlinan är inte mycket mer än att Mini Superleggera Vision är helt eldriven. En inte alltför avlägsen tanke är att tekniken kan vara nära besläktad med den i BMW i3.
Diskutera: Vad tycker du om Minis el-roadster?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Riktigt härlig bil. Hade varit kul om BMW och Mini gjorde något sådant här tillsammans, kanske skapa en helt egen modell BMinWi. Och bara fokuserade på elbilar eller alternativa bränslen.
En modern version av Frog Eye ! Vill ha!
Japp, äntligen en Mini som väcker vill ha-känslor.
Och här behöver man ju inte slå huvudet i något tak?
Hej saabnisse
2014-05-26 19:37"
Fast är den lika trång som Mazda Miata , då får man lämna benen hemma, om man är över 185 cm lång.
mvh VW Polo 2012 (189 cm)
Japp Polo, där kan du ha helt rätt och man behöver ju inte vara lång, det räcker att ha långa ben, men det vet vi ju inget om hur det begränsar.
Schyssta nostalgivibbar!
Fast det verkar mest vara en stilstudie. Någon form av takmöjlighet hade inte varit helt fel. Den verkar heller inte vara det mest lyckade att volta med. Och hjälper det med solglasögon i solsken med den instrumentpanelen?
Men visst har de lyckats med utanverket.
Kul förresten att bilderna nu äntligen håller lite kvalitet!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.