För etablerade biltillverkare i Europa och Nordamerika betraktas i dag allt annat än toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest som ett misslyckande.
När kinesiska bilar testats de senaste åren har utfallet däremot varit allt annat än tillfredsställande. 2010 tilldelades Landwind CV9 bara två av fem stjärnor av Euro NCAP medan Geely CK fick betyget noll stjärnor av systerorganisationen Latin NCAP.
Nu kan ett trendbrott urskiljas. På onsdagen presenterade Euro NCAP testresultat för 17 nya bilar, däribland två från Kina. Modellerna MG6 och Geely Emgrand EC7 klarade båda betyget fyra stjärnor. Ett positivt tecken, enligt Euro NCAP.
– Dessa resultat markerar en milstolpe för den kinesiska bilindustrin, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för krocktestorganisationen. Det är ett tydligt tecken att kinesiska biltillverkare bygger på de senaste erfarenheterna och snabbt investerat i bättre fordonssäkerhet. Trots att kraven kommer att skärpas är fem stjärnor snart inom räckhåll.
Bristfälligt fotgängarskydd
Emgrand EC7 är en sedan som tillverkas av Volvos ägarbolag Geely. Bilen uppnådde resultatet 80 procent när det gäller barnsäkerhet, ett betyg som är i nivå med flera bilmodeller som säljs i Europa i dag. Antisladdsystem är dessutom standard.
Bilen når däremot inte ända fram på grund av svagt fotgängarskydd (42 %) och ett i vissa avseenden bristfälligt vuxenskydd (75 %). Vid testet av frontal kollision noterades stor deformation vid området för förarens fötter, med risk för skador.
MG är för de flesta känt som en brittisk sportbilstillverkare. I dag ägs varumärket av kinesiska SAIC. Golfklassmodellen MG6 får i jämförelse Emgrand EC7 något svagare när det gäller delmomenten vuxenskydd (73 %), barnskydd (71 %) och fotgängarskydd (42 %).
Diskutera: Vad tycker du om resultaten för de kinesiska bilarna?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nåja, Emgrand EC7 är väl ingen stor sedan, med längd under 4.40. Fast kanske stor för 5 kineser.. ;-)
Jag vill formulera om "För etablerade biltillverkare i Europa och Nordamerika betraktas i dag allt annat än toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest som ett misslyckande." till "För etablerade journalister ...", för det är journalisterna som ständigt framhärdar med att allt annat än 5 stjärnor är ett misslyckande och flopp. Man kan undra varför Euro NCAP ens bemötar sig med 5 olika betyg när journalisterna sätter bara två - bra eller misslyckande.
Inte ens Euro NCAP själva tycker ju att 4 stjärnor är ett misslyckande. 5 är världsklass, 4 är utmärkt, 3 är bra, 2 är med tvekan godkänt och 1 är underkänt. Lusläser man så handlar det mycket om elektroniska system där bilarna får poäng för att de har utrustningen, men inte hur bra utrustningen fungerar i praktiken för det testas inte.
Om du säljer en bil i torra Spanien utan det för snö och is så intressanta antisladd systemet, så kan du inte få fem stjärnor i Euro NCAP - hur bra och säker bilen än är i övrigt. (och man kan ju ifrågasätta nyttan av ESP på torra fina vägar....).
Euro NCAP själva har insett att värdet av att ha en gradering i fem steg är ju meningslös om det hos de opinionsbildande journalisterna tolkas som två steg, och därför har man gjort tydligare definitioner av stegen och vad de innebär för att göra bilköpet lättare - men tyvärr har detta inte nått ut till journalisterna som fortfarande framhärdar att allt utom 5 stjärnor är ett misslyckande, och bilar som inte har 5 stjärnor är trafikfarliga dödsfällor.
Det är ju intressant, särskilt med tanke på att dagens 5 stjärnor är mycket hårdare än förr så bilar som biljournalisterna har hyllat som säkra (på grund av att de har fått 5 stjärnor i tidigare tester) nu automatiskt blir trafikfarliga dödsfällor om de skulle testas enligt de nya reglerna och därmed få 3 - 4 stjärnor istället för 5.
Och då orkar man inte läsa vad journalisterna skriver, för det blir som med historien om Peter och vargen...
Fyra stjärnor är utmärkt bra och konkurrenskraftigt, och om dessa bilar hade testats med tidigare Euro NCAP regler så hade betyget blivit 5 stjärnor.
RE: Raphael
En alldeles utmärkt bra kommentar!!
Idag rullar det omkring många bilar som fick en femma när dom testades men som idag inte skulle klara en femma. Ta bara fotgängarskyddet. Fanns inte förr. Finns med f.o.m. 2009. Det handlar om design.
Så här skriver NCAP själva. Lite långt (men kanske intressant?).
"Det är mycket svårt att bedöma fotgängarskydd med hjälp av en krockdocka i full storlek. Även om det är möjligt att styra islagsstället på stötfångaren mot fotgängarens ben är det omöjligt att kontrollera var krockdockans huvud sedan kommer att slå i. För att lösa det problemet görs komponenttester. Genom ett benattrapprov bedöms skyddet för nedre delen av benet mot stötfångaren, genom ett prov med en attrapp för övre delen av benet bedöms motorhuvens framkant, och huvudattrapper för barn och vuxna används för att bedöma motorhuvens ovansida.
Skyddet kan förbättras med fotgängarvänliga stötfångare, som deformeras när de träffar benet på en fotgängare. Skyddet förbättras om benet körs på en bit nedanför knät och om krafterna sprids över en större del av benet. För motorhuvens främre kant kan förbättringar göras genom att ta bort onödigt hårda strukturer. För att skydda huvudet behöver motorhuven kunna ge efter. Det är viktigt att det finns tillräckligt med plats under huven, vilket annars skulle stoppa deformationen.
Euro NCAP använde ett särskilt stjärnbetyg för fotgängare mellan 1997 och 2009. Betygen för fotgängarskydd bygger på prover med huvudattrapper för barn och vuxna samt på två benattrapprov. Från och med 2009 har betyget för fotgängarskydd blivit en integrerad del av helhetsbetygssystemet, men den tekniska bedömningen är densamma."
Klart är att Geelys bilar kommer att bli än bättre med Volvo i stallet.
MEN, om inte JAG missminner mig så bygger MG 6 och MG 7 på gamla Rover 75, och därmed BMW 5-serie från mitten av 1990-talet.....
Jodå - mitt minne stöds av Wikipedia, i den mån man kan ha dem som referens... http://sv.wikipedia.org/wiki/MG_6
MEN, Rover 75 var ju i huvudsak en rätt bra bil (om man valde BMW-motorn och INTE de Honda-inspirerade,) Vill minnas att även ViB gillade 75:an som nu "återuppstår".....
Visst var/är Rover 75 en utmärkt bil (och snygg, särskilt inuti..), även om det finns vissa problem även med dem. Dock i mindre utsträckning än de flesta andra.
Fast, det var inte mycket BMW i dem, tror det mest var vissa delar i bakvagnen som härstammade från 3-serien. Motorerna var Rovers (till skillnad mot Rover 600/800 som hade Honda) utom dieseln som var BMW.
Svenska Wiki stämmer inte, kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_75
Nja Hultarn, nog fanns det mer BMW-delar än så i 75:an. Exempelvis elsystem mm. Ett antal Rover-modeller hade Honda-motorer och mycket annat från Honda, exempelvis 214/216 (likheten med Honda är slående) samt följande 25 samt Streetwice. För att inte nämna Rover 400/45 (Honda rakt över). I extremvarianten, som även salufördes som MG fanns ju även en amerikansk motor.
Nja Hultarn, nog fanns det mer BMW-delar än så i 75:an. Exempelvis elsystem mm. Ett antal Rover-modeller hade Honda-motorer och mycket annat från Honda, exempelvis 214/216 (likheten med Honda är slående) samt följande 25 samt Streetwice. För att inte nämna Rover 400/45 (Honda rakt över). I extremvarianten, som även salufördes som MG fanns ju även en amerikansk motor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.