Det framgår av regeringens nyligen klubbade budget för nästa år, där tjänstebilsbeskattningen tas upp i ett särskilt kapitel.
– Slopandet av rabatterna för hybrid- och etanolbilar gör att staten sparar cirka en halv miljard kronor per år, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB.
– Sett ur tjänstebilsförarnas perspektiv betyder de nya reglerna en bruttofördyring på cirka 16 000 kr/år för de som kör hybridbil (Toyota Prius) och cirka 8 000 kr/år för de som kör på etanol. Det innebär att nettokostnaden vid 50 procents marginalskatt ökar med 8 000 respektive 4 000 kronor.
Kvar tills vidare
Den 40-procentiga rabatten på förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar ska enligt budgetbeslutet finnas kvar i ytterligare två år, till årsskiftet 2013/14. Vad som därefter händer med miljöstimulanserna säger regeringen ingenting om i budgeten.
För de vanliga hybrid- och etanolbilarna gäller även i fortsättningen att de ska jämställas i pris med motsvarande bensinbil när förmånsvärdet bestäms. Det gynnar framför allt hybriderna, eftersom de kostar betydligt mer än en jämförbar bensinbil.
Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det nämns ingenting om vad som gäller dieselbilar.
Finns det ingen miljörabbat av förmånsvärdet för vissa dieselbilar?
Helt rätt att dessa förlorar sin rabatt.
Hur många kör inte dessa etanol-bilar på bensin.
Och en Prius kan under vissa förhållanden dra mer soppa än en BMW M3.
Sedan när det gäller Diesel, det finns så mycket annat som smutsar ner som vi kan ta tag i innan vi ger oss på "Nano-partiklar", ta ex partiklarna som dubbdäck river upp. Betydligt farligare och värre än dieselns utsläpp.
LC4ever Ingen idiot köper en Prius för att tävlingsköra på bana, normal körning och användning kan du glömma att en M3:a skulle kunna vara snålare, finns inte på kartan.....:)
Jag tycker regerignen skulle ha lite mer långsiktiga mål. Jag menar att de som väljer en gasbil (tjänstebil) idag kommer att ha den i tre år. Reglerna fortsätter i två år...
Om nu Prius är så otroligt fantastisk på alla sätt och vis så behöver den knappast någon subvention från staten för att sälja. Jag har ingen lust att vara med och subventionera några miljömuppar som har någon skev bild av att Prius skulle vara bra för miljön.
Nu förstod jag inte riktigt hur du menade Shogun. Men det bör inte finnas subventioner på några bilar. Kan dom inte säljas till ordinarie pris ska inte skattebetalarna subventionera bilen. Så enkelt är det.
OM det bara var långsiktiga regler Toyota önskade så är det väl bara att besluta om inga skattesubventioner så bygger dom sin bil. Givetvis är det en form av utpressningsförsök. Sanningen är helt enkelt att marknaden inte finns och den saknas p.g.a den glesa infrastrukturen när det gäller gasmackar i landet. I Stockholm finns den infrastrukturen och där funkar marknaden också, men låt den fortsätta utan subventioner tack.
Kommer gasmackarna så kommer efterfrågan också.
Om Toyota helt plötsligt kan sänka priset bara för att en statlig subvention försvunnit så borde ju det innebära att en del av subventionen gått rakt ner i Toyotas fickor. Och det är ju just det som är faran och nackdelen med subventioner.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.