Mercedes ska lansera en ny generation av kompaktmodellen CLA. Den bygger på plattformen MMA som är ett prestigeprojekt för Mercedes och som främst är anpassad för eldrift.
Men enligt Mercedes skiljer sig kundernas önskemål och krav åt mellan olika regioner, och därför ska CLA-modellen även dyka upp med en nyutvecklad bensinmotor.
Det handlar om en 1,5-litersmotor som designats för att vara så liten som möjligt för att inte ta upp så mycket mer plats än en elmotor. Motorn är fyrcylindrig eftersom Mercedes tycker en trecylindrig motor vibrerar för mycket, men cylindrarna är placerade så nära varandra som möjligt.
Motorn ingår i ett mildhybridsystem där växellåda, elmotor och växelriktare integrerats i en kompakt enhet för att spara utrymme. Någon vanlig startmotor finns inte – i stället används elmotorn.
”Närmar oss dieselbilarna”
Bensinmotorn är ett tecken på att Mercedes fortfarande ser potential i förbränningsmotorerna trots att de blir förbjudna i nya bilar inom EU om några år.
I Mercedes CLA kommer motorn i tre utföranden – med 136, 163 eller 190 hästkrafter. Några officiella förbrukningssiffror finns inte ännu.
– Men vi känner att vi närmar oss dieselmotorernas effektivitetsnivå med den här hybriddrivlinan, säger Karsten Krebs, chefsingenjör för drivlinor på Mercedes, till Autocar.
Två växlar i elbilen
När det gäller den helt eldrivna varianten av Mercedes CLA får den 800-voltsteknik för snabbare laddning i den helt eldrivna varianten. Maximal laddeffekt blir hela 320 kW.
Två batteripaket ska finnas att välja på där det större ger en räckvidd på ”över 75 mil”. Mercedes siktar på att komma ikapp Tesla när det gäller effektivitet och CLA-modellen ska ha en förbrukning på 12 kWh/100 km som bäst.
En egenhet i den eldrivna versionen är en tvåstegad växellåda – något som är ovanligt i elbilar, men som enligt Mercedes ska öka effektiviteten.
Bilen startar på andra växeln, men den används sedan bara för motorvägskörning. Första växeln används i lägre fart eller när föraren behöver accelerera.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- Idag 15:17 saabnisse skrev: Men nästa…
- Idag 15:14 Men nästa år ersätts…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.