I stället för att nöja sig med ett nytt infotainmentsystem väljer Mercedes nu att släppa ett eget operativsystem, MBUX.
Enligt Mercedes själva så ska användargränssnittet ta över motorns plats som bilens hjärta och de menar att systemet är ett steg mot att göra bilen till en assistent snarare än bara ett transportmedel. Till exempel så ska bilen lära sig själv av vad som händer och till exempel kunna lista ut själv vart du vill köra, eller vem du vill ringa till på vägen. Många funktioner styrs på en smart pekskärm där en 3D-bild av bilen går att vrida runt och peta på tills man fått önskat resultat.
– Ny teknologi ska fokusera på människorna som använder den och göra deras liv enklare. Därför har vi kombinerat ett intuitivt handhavande med intelligent och lärande mjukvara, säger Ola Källenius, chef för forskning och utveckling på Daimler AG.
Bland de nya funktionerna så finns också en ny röststyrningsfunktion som ska förstå mer än förprogrammerade kommandon. Tycker man att det är för varmt ska man alltså kunna säga "Hej Mercedes, gör det svalare i bilen." i stället för att ge ett specifikt kommando som "Ställ temperaturen till 20 grader". Navigationen är också röststyrd och ska kunna hitta alla platser på jorden, även om de saknar adress. Även detta ska lösas med röststyrning.
Först ut med MBUX blir nya A-klass som ska lanseras i år
Diskutera: Vad tror du om systemet?
– Ny teknologi ska fokusera på människorna som använder den och göra deras liv enklare. Därför har vi kombinerat ett intuitivt handhavande med intelligent och lärande mjukvara, säger Ola Källenius, chef för forskning och utveckling på Daimler AG.
Bland de nya funktionerna så finns också en ny röststyrningsfunktion som ska förstå mer än förprogrammerade kommandon. Tycker man att det är för varmt ska man alltså kunna säga "Hej Mercedes, gör det svalare i bilen." i stället för att ge ett specifikt kommando som "Ställ temperaturen till 20 grader". Navigationen är också röststyrd och ska kunna hitta alla platser på jorden, även om de saknar adress. Även detta ska lösas med röststyrning.
Först ut med MBUX blir nya A-klass som ska lanseras i år
Diskutera: Vad tror du om systemet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gissar att detta är resultatet av AGL (Automotive Grade Linux) plattformen och att detta är MB's ihopkok på den plattformen.
Det är sannolikt detta som Toyota bygger sin nya infotainment plattform på och då får bättre stöd för dagens smarta telefoner.
OM det nu är som jag gissar ovan så är detta bra, ingen tillverkare har råd att köra ett helt eget system och med denna typ av samarbeten så kommer buggar rättas snabbare.
Bilen som personlig assistent istället för ett transportmedel?
Jag kan förstå att en telefon är det, men skillnaden mellan en telefon och en bil är att jag kan ta med mig telefonen på kontoret, jag kan ha med mig telefonen på möten och så vidare. Men en bil, den står parkerad utanför på parkeringen. Så nej, en bil kommer aldrig att bli en assistent. En bil *är* ett transportmedel, det är själva syftet. Och om man tar bort det syftet från en bil, då är en bil inte längre en bil, då är det något annat.
Tänker som Raphael och dessutom tycker jag att en digital instrumentpanel inte riktigt hör hemma i en Mercedes, det ser lite för billigt ut för min smak, får en känsla av att spela ett bilspel i en dator.
Bilar har ju redan idag assisterande funktioner på många olika sätt, att kunna röststyra saker är inte heller något nytt.
Det som verkar nytt här är att dom tagit det ett steg längre och visionärt ser lite längre in i framtiden, sannolikt då mot mer självkörande bilar.
Sen så är röststyrning aldrig 100% så varje framsteg som görs där är bra.
Redan idag så finns många smarta assisterande funktioner i t..ex. CarPlay, säger du till Siri i bilen på väg hem från jobbet att "när stänger Biltema i södertälje?" så kommer du få det uppläst med en följdfråga att "vill du ha vägbeskrivning dit?"
Att ha en lärande mjukvara som har koll på vem som kör och hur den vill ha det känns som något en premiumvagn som en MB ska ha.
Intelligensen i Mercedes flyttas från föraren till bilen...
Använder inte Siri, känns för mig lite löjligt prata med en telefon. Prata i en telefon är en annan sak, men prata med den... :)
Jag använder sällan Siri utanför bilen, ibland när man ska boka ett möte snabbt på språng eller sätta larmet om man skulle somna på tåget "siri, väck mig om en timma".
Det är smidigt men ersätter inte allt, i bilen fungerar dock röststyrning bra i vissa lägen, som när man är själv och inte kan be en kompis söka information och man inte känner för att stanna för att googla.
Inget som skulle få mig att köpa en merca!
Det verkar vara "följa john" hos biltillverkarna, autonoma fordon, infotainmentsystem mm mm ... kanske måste man köpa ett supportavtal för mjukvaran snart vid sidan av gammal hederlig bilservice, och hur blir det efter 10 år?
Vi går förhoppningsvis mot att vi måste köpa supportavtal på bilar. Då kommer vi se bilar och system som lever längre.
Nya kartor till navigator-systemen finns att hämta hem sedan många år, men de brukar ju kosta om man inte har ett avtal eller prenumeration. På mjukvaror går allt mer in för prenumeration, dvs man äger inte mjukvaran man har köpt längre utan man prenumererar på den mot en månadskostnad eller årskostnad och när prenumerationen upphör så fungerar inte mjukvaran längre. Det kommer vi nog se i bilarna också. Uppdateringar som görs hos ÅF eller av bilen själv när den är ansluten till ett wifi-nätverk. Och har man inte betalt prenumerationsavgiften så startar inte bilen. Även bilen kommer vi prenumerera på inte bara bilens mjukvara... En variant av privatleasing/hyra...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.