Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig nu i gränstrakterna mellan Frankrike och Schweiz för att köra AMG-varianten av Mercedes terrängkung.
– Geländewagen är den stora terrängbilen som Mercedes har tillverkat i 33 år nu, säger Tommy Wahlström. Den görs i professionella versioner med vattentålig interiör, som man kan spola ur, och i militära versioner, som det svenska försvaret köpt ett antal exemplar av.
– Men också i en civil version. Och det är en fullständigt galen bil.
Hur känns det att sätta sig bakom ratten?
– Du klättrar upp i en skogstraktor och så startar du motorn som låter som en bogserbåt, det känns som att man sitter överst i ett fyrtorn, och så trycker du ned gaspedalen och bilen går till hundra på strax över fem sekunder.
– Det är fullständigt vanvettigt. Varför ska man ha 600 hästar i en skogstraktor? Men det är också vansinnigt kul.
Och den kostar?
– Ungefär 150 000 euro, så det blir väl ungefär en och en halv miljon.
Varför ska man köpa den?
– Tja, om man har en och en halv miljon över som man absolut inte vet vad man ska göra med. Eller om man säljer sommarstugan och bor i bilen.
Läs provkörningen av Mercedes G 63 AMG – och den mer sansade mellanklasssuven Mercedes GLK – i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes G 63 AMG?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det låter mycket roligare än Toyotas terrängvagnar.
Till vilken nytta är denna bil.
I mitt tycke en av få bilmodeller idag med karaktär, gillar att de stått fast vid i stort sett samma design år efter år. Det gäller även bilar som Land Rover Defender, Porsche 911, Mazda Miata m.fl. En AMG-variant på denna känns dock en smula överarbetat men kommer nog att hitta köpare ändå.
En anakronism från 70-talet men ändå en av de mest åtråvärda terrängbilarna som finns idag. Tar gärna en svart med V8-dieseln och ett vrid på 700Nm!
Vet inte riktigt vad som är mest galet. Själva bilen eller de som köper den.
Det här är en oerhört kompetent bil men givetvis ingenting för normalbilisten - egentligen inte ens med normal motor. Däremot har den här modellen fyllt en alldeles utmärkt funktion i extremt krävande miljöer och har använts flitigt av bland annat räddningstjänsten, mineral- och skogsföretagen i de tyska, österrikiska, italienska och schweiziska alperna. Det här bilen är i det närmaste omöjlig att ha sönder. Snygg är den inte - fast lite på sitt sätt ändå ...
Linjerna måste tilltala Volvo 740 fantaster!
Haha hade man haft råd hade jag köpt en G-wagon direkt däremot inte en AMG som är en dålig mix eftersom dom gör en traktor sportigare vilket är helt menlöst på en bil som denna.
Hade enbart använt den som vinterkärra och skrattat varje gång jag kört förbi någon som fastnat i snön :)
AMG versioner utav denna bil har funnits länge men nyheten nu är att den har blevit än värre då det gäller prestanda.
Det finns något enormt maffigt över dessa grottbjörns vidunder utan att riktigt kunna förstå vad men jag tror att jag lockas utav det faktum att detta är en riktig bil som håller.
Samma känsla kan man ha om Land Rover Defender även om det inte är en bil som man vill sitta i särskilt länge.
Står det lejon utanför så kan jag tänka mig att ta en ny fundering.
Varför bygger då MB sådana här bilar fortfarande? ...därför att de KAN och får dessutom sålt dem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.