Liksom nyligen presenterade sportbilen Mercedes-AMG GT får nya C-klass en bi-turboladdad V8:a på fyra liter i två utföranden. I vanliga C 63 har motorn 476 hk/650Nm medan C 63 S trimmats lite hårdare vilket resulterat i 510hk/700Nm.
All effekt och allt vridmoment når bakhjulen via sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift som tillåter växlingar med paddlar bakom ratten. För att kraften ska nå ner i vägen på effektivast vis har Mercedes-AMG C 63 en mekanisk differentialbroms medan S-versionen fått ett snabbare elektroniskt dito.
Sedanen avverkar 0-100 km/tim på 4,1 sekunder medan kombibilen bara är en tiondel långsammare. För 510 hästarsversionen C 63 S är tiderna 0-100 km/tim 4,0 respektive 4,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim för båda versionerna av bilen.
Jämfört med föregående AMG-trimmade C-klass med en 6,2 liter stor V8:a har bränsleförbrukningen sjunkit med 32 procent enligt Mercedes. Samtliga nya C 63-bilar drar mellan 8,2 och 8,6 l/100km och släpper ut 192-200 gram koldioxid per kilometer.
De fyra körlägena Controlled Efficiency, Sport, Sport + och Race ska se till att bilen klara allt mellan vardagstransporter till dagar på racerbanan. Bilen kommer att finnas att köpa från och februari nästa år.
Diskutera: Vilken av mellanklassens muskelbilar är din favorit, Audi RS4, BMW M3 eller Mercedes-AMG C 63?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
C-klass sedan är fantastiskt fin, amg-versionen har inte förstört formen nämnvärt, den våldsamma prestandan känns dock omodern
Skulle nog säga RS4. AMG-kombin är snygg som satan på utsidan (till skillnad från vanliga C-klassen och AMG sedan) men inredningen med den breda fula mittkonsollen är lite för mycket. M3 har en stilren inredning men bilen i övrigt lär ha mer problem än de båda andra två tillsammans. A4 är bitig på utsidan och stilren på insidan :P
0,82 l/mil.... jovisst. Många kommer säkert att klara sig med det. Eller inte.
Som om 0,82 skulle vara ett köpargument med 500 hk under högerfoten.
Gärna, men utan AMG utförande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.