Vi Bilägare har nyligen testat Mazdas suv-modell CX-60 E-Skyactiv D mot två konkurrenter: Skoda Kodiaq 2,0 TDI och Mercedes GLC 220 d 4Matic. Inom kort kan du läsa hela testet här på sajten.
I samband med alla våra nybilstester görs ett undanmanöverprov, men det gick inget vidare för Mazdas del.
Inför undanmanöverprovet på Lunda flygfält justeras däcktrycken för maxlast. Viktsäckarna räcker inte för att nå Skodas maximala lastvikt på 581 kilo, därför belastas bilarna till cirka 80 procent av maxlasten. Skoda klarar konfållan i cirka 69 km/tim. När gränsen nås understyr den odramatiskt ur banan. Mercedes klarar runt 73 km/tim.
Mazdas tur. I 60 och 65 km/tim är det inga problem. Vid tredje vändan genom konbanan höjer vi till cirka 68 km/tim. Fjädringen börjar gunga över vänster framhjul. Den pumpande rörelsen i kombination med att ratten vrids hastigt åt höger för att undvika det fiktiva mötet blir för mycket för vänster framdäck. Däcket krängs delvis av fälgen och fälgkanten går ned i asfalten.
Det här är en mycket allvarlig situation. Hade en liknande händelse utspelats i trafiken kan föraren förlora kontrollen över bilen. Hugger fälgkanten tag i underlaget finns det en risk att bilen voltar.
Efter däckkrängningen har Mazda inspekterat bilen utan att hitta några avvikelser från fabrikens specifikation. För att utesluta eventuella defekter på däcket som orsak till det inträffade avvaktar Mazda med att kommentera. Vi väntar i nuläget på leverans av nya hjul och kommer att testa om bilen så snart som möjligt.
På grund av däckkrängningen får Mazda tills vidare inget säkerhetsbetyg. En bedömning kommer att göras efter att nya undanmanöverprov har genomförts. Vi återkommer med uppföljning längre fram.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- 5 september 2023 Rudolf Ampere skrev: Finns…
- 5 september 2023 Det är viktigare att bilen…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.