Det är snart fyra år sedan Lucid Motors för första gången visade upp elbilen Air, men nu ska den bli verklighet. På ett digitalt event under natten till torsdag visades den eldrivna lyxbilen upp officiellt.
Företagets grundare, Peter Rawlinson, har tidigare jobbat på Tesla och säger att detta ska bli elbilen som hela branschen tittar mot och jämför sig med. Du kan läsa vår intervju med honom här.
Det som ska skilja ut Lucid Air mot konkurrenterna är att drivlinan är betydligt effektivare och mer kompakt. Det ska ge lägre förbrukning och betydligt bättre innerutrymmen – bland annat uppges det främre bagageutrymmet vara elbilsvärldens största.
Lucid Motors påstår att bilen är något kortare än Tesla Model S men rymligare inuti än långversionen av Mercedes S-klass. Tekniken i drivlinan är utvecklad av Lucid.
Lång räckvidd och snabb laddning
Hittills har Tesla Model S Long Range varit elbilen att slå när det gäller räckvidd. Lucid Air har ett större batteripaket, på 113 kWh, och tillsammans med den lägre förbrukningen och det låga luftmotståndet blir räckvidden 83 mil i den amerikanska EPA-körcykeln. Vad räckviddssiffran hamnar på i den europeiska WLTP-körcykeln återstår att se.
Lucid Air har dubbla elmotorer på totalt 1 080 hästkrafter som mest och blir därmed fyrhjulsdriven, men versioner med mindre effekt ska följa senare. Den amerikanska ”kvartsmilen”, 0–402 meter, klaras av på 9,9 sekunder vilket är kvickare än Tesla Model S som hamnar på andra sidan tiosekundersstrecket.
När det gäller snabbladdning har Lucid inget eget laddnätverk, men du kan läsa mer om snabbladdningsplanerna här. Bilen kan ladda med som mest 300 kW och drygt 32 kilometer i minuten, eller 482 kilometer på 20 minuter. Lucid Air har ett 900-voltssystem jämfört med Tesla som har 400 volt.
Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil
Flytande skärm
På insidan ska Lucid Air upplevas som lyxig, luftig och avslappnad. Bilen har en tvåekrad ratt, en stående pekskärm för infotainmentsystemet samt en böjd 34-tumsskärm framför föraren som ser ut att flyta ovanpå panelen. Vissa finesser styrs dock fortfarande av fysiska reglage. Taket utgörs helt av glas.
Infotainmentsystemet har Amazons röststyrningsassistent Alexa inbyggd, ett system som inte är lika utbrett i Sverige som andra röststyrningssystem. Alexa kan bland annat ta hand om navigation, ljudanläggning, telefon och klimatanläggning. Hela infotainmentsystemet kan uppdateras trådlöst via nätet.
Ingen ny elbil kan visas upp utan att ha avancerade köra-själv-funktioner och även om Lucid Air inte är fullständigt självkörande bjuder den på några intressanta nyheter. System som filhållningsassistans, autobroms och adaptiv farthållare samlas under namnet ”Lucid DreamDrive” och består av 32 sensorer inklusive radar, ultraljud och lidar.
Bilen ska kunna ta över körningen under vissa förhållanden så länge föraren är aktiv.
Läs också: Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”
Dyr i början
Först ut blir lanseringsversionen Lucid Air Dream Edition för 169 000 dollar och billigare versioner ska följa senare (se tabellen nedan). Den svenska prislappen är inte fastställd. Den finns i fyra färger och har bland annat träpaneler i eukalyptus, läderklädsel och 21-tumsfälgar.
Lucid Air finns inte med dragkrok men företaget säger sig ”planera att utforska ett antal alternativ för att möta våra kunders behov”. Takräcke kommer däremot finnas.
Lucid Air går att förhandsboka i Sverige för 9 450 kronor och de första bilarna ska dyka upp under andra halvåret 2021. Det finns än så länge inga officiella detaljer kring försäljningslokaler eller verkstäder. Bilen byggs i Lucids egen fabrik i Arizona.
Läs också: Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”
Priser och lansering
Version | Pris | Lansering |
Lucid Air | Under 80 000 dollar | 2022 |
Lucid Air Touring | 95 000 dollar | Sent 2021 |
Lucid Air Grand Touring | 139 000 dollar | Mitten av 2021 |
Lucid Air Dream Edition | 169 000 dollar | Våren 2021 |
Observera att priserna inte går att direktöversätta till svenska kronor.
Effekt och räckvidd
Version | Effekt | Räckvidd |
Lucid Air | i u | i u |
Lucid Air Touring | 620 hk | 653 km |
Lucid Air Grand Touring | 800 hk | 832 km |
Lucid Air Dream Edition | 1 080 hk | 810 km |
Samtliga versioner kan ladda med 32 kilometer per minut eller 482 kilometer på 20 minuter (300 kW). Räckvidden anges enligt amerikanska EPA-körcykeln och kommer skilja sig från WLTP-körcykeln.
Storlek
Modell | Längd | Bredd | Höjd |
Lucid Air | 4 975 mm | 1 937 mm | 1 410 mm |
Tesla Model S | 4 980 mm | 1 964 mm | 1 440 mm |
Porsche Taycan | 4 963 mm | 1 966 mm | 1 378 mm |
Mercedes S-klass | 5 179 mm | 1 954 mm | 1 503 mm |
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.