Nästa artikel
Kyla äter upp räckvidden
Nyheter

Kyla äter upp räckvidden

Publicerad 12 februari 2019
Elbilar förlorar mer än 40 procent av sträckan de kan nå om det är minusgrader, enligt mätningar från amerikansk motororganisation.
AAA, eller American Automobile Association, har tagit reda på vad som händer med elbilars aktionsradie i olika temperaturer. Testerna gjordes inomhus i en temperaturkontrollerad miljö. Fem olika elbilar sattes på prov: 2018 års BMW i3s, Chevrolet Bolt och Nissan Leaf, samt 2017 års Tesla Model S 75D och Volkswagen e-Golf.

Om klimatanläggningen är påslagen och temperaturen utanför är 6 minusgrader förkortas bilens körsträcka med 41 procent, jämfört med om det körs när det är 23 grader varmt ute, enligt studien. 


Även om resultatet inte blir lika dramatiskt, så sjunker även elbilens räckvidd i sommarhetta. När det var 35 grader varmt och kupévärmen var igång förlorades i snitt 17 procent av körsträckan. 
– Så länge som förarna förstår att det finns begränsningar när man kör elektriska fordon i mer extrema klimat är de mindre benägna att överraskas av en oväntad sänkning av räckvidden, säger Greg Brannon, AAA:s chef för industrirelationer och fordonsteknik. 

Läs hela studien från AAA här.


Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-12 10:03
Styggavargen

Inte oväntat, lägg ett vanligt batteri i kylen och se vad som händer...

#2 • Uppdaterat: 2019-02-12 10:13
Henrik M

Jag kanske är dum, men när jag tittar på graferna i rapporten så tycker jag det ser ut som att det ligger på runt 10% för de flesta av bilarna i testet med undantag för BMW I3 som ligger på 20%, men då ska tilläggas att jag inte läst all text än utan gick ner och kollade de individuella bilarnas grafer samt grafen som visar dem tillsammans.
Har själv inte gjort något vetenskapligt test men körde 35 mil med en Tesla Model S75D för några veckor sen i ett par minusgrader, lätt snöfall och lite moddig vägbana.....då låg förbrukningen c:a 12-15% över vad de anger som förbrukning under "rätt" förhållanden.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-12 10:30
Styggavargen

Något som borde effektiviseras och göras snålare är AC anläggningar i bilar. Testa att köra bilen utan AC en hel tank och mät sedan upp hur mycket energi den gjorde av med. I vissa fall har jag sänkt förbrukningen med ca 1 dl/mil genom att inte låta AC vara igång. I elbilar borde det vara ännu mer fokus på hur bilens inne klimat kan fixas med så låg eltillförsel som möjligt.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-12 10:34
Henrik M

Stygga: Läser man Teslas manual till bilen står det att vill man spara energi vintertid är det mer energieffektivt och ha lägre värme i kupen och köra full ratt och stolsvärme än att ha högre temp i kupen utan ratt och stolsvärme. Inget jag direkt tänkt på tidigare men säkert är det så. Nu så är jag ju ingen fakir utan vill gärna ha det varmt och skönt på vintern med, men bra att veta om det kniper med strömmen.....

#5 • Uppdaterat: 2019-02-12 10:53
Grosser

Nja, jag är lätt skeptisk till de "stora rönen" som AAA presenteras i studien. Av egen erfarenhet kan jag säga att räckvidden inte sjunker med några "41%", utan snarare 20% sämre räckvidd vid -5 grader och bortåt 30% vid sträng kyla (-25 grader) i jämförelse med +20 grader. Om man i grunden har en riktigt snål bil är allt extra arbete som måste utföras, ex värma kupén med resistiv värme "förödande" eftersom värme inte är en biprodukt från förbränning i det här fallet.
Väglag/rullmotstånd påverkar mest, väder och vind och i sista hand temperatur påverkar räckvidden negativt.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-12 11:17
Raphael

Vargen, moderna elbilar har luftvärmepumpar för att få ner elförbrukningen, går även ofta att ställa om så värne bara är för föraren, och så kan man sänka temperaturen och höja elvärmen i stolen istället.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-12 11:19
L. Mäkinen

Problemet med luftvärmepumpar är begränsad funktion i stark kyla.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-12 11:28
FXX

På min bil gör det varken från eller till att köra med AC’n på eller av denna årstiden då den inte snurrar under +5gr. Men på sommaren gör det kanske skillnad, men då måste man ju svettas eller få nackspärr av att köra med rutorna nere. Inget av de två alternativen låter lockande så jag ”betalar” nog hellre den där dl för den goda komforten.

#9 • Uppdaterat: 2019-02-12 11:52
Klarsynt

Elbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter
De fattar nämligen ingenting,
Men är måna om sitt eget skinn.
Erkänner aldrig att de haft fel,
Även när vår framtid står på spel.
Våra barn får det sämre än vi
När vi förlorat vår bilindustri.

.

#a • Uppdaterat: 2019-02-12 12:11
Raywave

Det man kan fundera över är varför folk vill ha 23 grader varmt i en bilkupe när man sitter där på vintern med full klädsel på. Jag för egen del kör ofta med bara stolsvärme och rattvärme. Fryser inte i vinterkläderna i en bilkupe som ändå håller 5-6 grader högre temp än utanför, vilket jag ju egentligen är klädd för. Enda skälet att starta kupevärmen är eg om inte elvärmen på vindrutan räcker för att hålla imman borta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.