En underleverantör till Saab Automobile Tools har begärt företaget i konkurs, skriver TT.
TT skriver att Saab Automobile Tools, som äger Saabs maskiner och verktyg, är första Saab-bolag att bli begärt i konkurs.
Konkursansökan har enligt TT lämnats till Vänersborgs tingsrätt av underleverantören SwePart Verktyg AB.
SweParts ägare Lars Thunberg säger till TT att Saab flera gånger lovat att betala en skuld på fem miljoner kronor, men att så inte skett.
TT uppger att Saab Tools har lånat ut över en halv miljard kronor till Saab.
Vi Bilägare har utan framgång sökt Saab för en kommentar.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget konstigt detta, händer alltid när en eller flera fordringsägare inte får betalt.
Kan dom inte betala detta blir det såklart konkurs och framtiden för Saab blir satt ur spel.
Jag tror inte att det blir konkurs för Saab, men naturligtvis måste de lösa detta.
Jag tror inte att kineserna tolererar att inte få de utlovade bilarna i tid.
Konkursansökan är nu tillbakadragen. Så än har inte den feta damen sjungit...
Ser illa ut hur som helst. Men innan nedläggning är ett faktum så ska jag fortsätta hoppas. Märket och dess anställda förtjänar en chans men uppenbarligen är det största hindret EIB som inte vill godkänna Antonov som ägare och man kan verkligen fråga sig varför. Och från vår regering är det som vanligt i denna affär märkligt tyst och oengagerat..
Konkursen är närmre än man kan tro, inte långt kvar nu tyvärr.....
Flyttad kommentar från mig:
Jag vänder mig starkt emot att man insinuerar att Regeringen har bollen i fråga om EIB-lånet. Bollen ligger hos GM och EIB, vilket har kommunicerats åtskilliga gånger. http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1197505-regeringen-vantar-pa-eib-beslut
Att vidare påstå att Riksgälden gett sitt godkännande är lika med ett "carte blanche" för Regeringen att göra det samma faller på vad Riksgälden egentligen är; ingen detektivbyrå. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=87&grupp=10977&art...
Regeringen har hittills gjort helt rätt och varken köpt en misslyckad bilfabrik eller en elektronikkedja i konkurs.
Saab med Muller i spetsen har själva satt sig i denna knipa med en mängd av sketna och värdelösa uttalanden. Ändå hyllas Muller ännu av vissa fanatiker, men t.o.m. på SU verkar några ha kommit till insikt om denne väderkvarn. Men visst, nu är han tyst. Undrar varför?
Tillägg: konkursansökan är inte ännu tillbakadragen. Det sker först på måndag, förutsatt att Saab håller vad man lovat.
Faktum kvarstår
SAAB bygger bilar som ingen vill ha.
Lägg ner!
Bilden visar 9000 årsmodell 1984?
Simon har rätt som för det mesta. Toyota äger!!!
Om SAABs dotterbolag är räddat avgörs idag måndag
konkursansökan är INTE tillbakadragen. Om SAAB INTE kan presentera en godtagbar avbetalningsplan står ansökan kvar. Varför skulle man betala denna gång, har lovat att betala tidigare men aldrig levt upp till detta löfte. Alla turerna runt SAAB påminner om ett gigantiskt "Sol o vår"-projekt med Gösta-gigolo i högform. Några kinesiska kulor har ännu inte synts till men skall komma senare. Hoppas bara att det inte är Tji Ko Sing och Tom Peng Pung som lovat pengar.
Toyota är störst, bäst och vackrast. Säkrare än Saab. Inse det von Hagelsrum.
Saab = skräp. Snart borta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.