Jönköpings kommuns omdiskuterade kampanj om vinterdäck har hamnat på Diskrimineringsombudsmannens bord. En kvinna i Jönköping har anmält kampanjen för könsdiskriminering.
I sin anmälan frågar sig kvinnan vad ordet ”kärring” har med debatten om dubbdäck att göra. Hon menar att affischen är nedlåtande mot kvinnor.
Eva Göransson på kommunens miljökontor är en av personerna bakom kampanjen. Hon är nöjd med uppmärksamheten, men förstår också att folk blivit upprörda.
– På ett sätt är det spännande att få en objektiv granskning av det här. Men det är tråkigt att någon tar illa upp. Vår mening var att synas så att folk ska göra ett medvetet val av vinterdäck, säger hon till Vi Bilägare.
Med facit i hand, var det klokt att använda ordet ”kärring”?
– För att nå syftet att synas så tycker jag att det var klokt. Sen får man ju fundera på konkurrerade ämnen, att diskussionen handlar om någonting annat.
Kampanjen pågick mellan 17 och 30 oktober med affischer på 100 tavlor i Jönköpings kommun.
Diskutera: Vad tycker du om kampanjen?
Biltema Sweden AB, www.biltema.se,
tel. 077-520 00 00.
HBA Fordonsteknik, www.hba.se,
tel. 08-519 290 10.
Ljusakuten, www.ljusakuten.se,
tel. 0511-105 55.
Strands, www.strands.se,
tel. 0320-450 450.
Valostore, www.valostore.se,
tel. 08-409 08 900.
Xenonkungen www.xenonkungen.com,
tel. 0300-308 60.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja vad skall man säga? Om man gör en sån här ogenomtänkt och fånig reklam så får man räkna med kritik. Är människan vuxen egentligen?
Egentligen tycker jag att det är onödigt att lägga något krut på dumheter.
Men den här affischen är så korkad att jag kan anse det befogat med en anmälan.
Tack.
Det här har väl avhandlats tidigare.
Då skrev jag att det hela var idiotiskt - och det är det ju.
Jag köper inte idén att all reklam är bra reklam - bara man blir omtalad så är allt bra. Det finns faktiskt reklam som fått mig att avstå från en produkt.
I Jönköping tycker man säkert att syftet är gott. Däremot kan man ju undra hur många som egentligen tycker att metoden är så lyckad, men man håller väl färgen utåt.
Om Eva Göransson verkligen tycker det hon säger, så kan man väl hoppas att han inte blir så långvarig på sin post...
Korkad kampanj. Man ska inte behöva bli utsatt för sånt.
Det här var väntat - och helt riktigt. Bort med tanten och bilderna.
Äntligen! Jag har väntat på en DO-prövning om ordet"kärring" kan anses nedlåtande. Om DO anser det så måste vi i rimlighetens namn ha sett slutet på allt feministsnack om Gubbar. Eller kanske det är o.k. för en kvinna att tala nedsättande om män, men inte tvärtom. Ska bli intressant att se hur DO ska klara ut detta. I sak håller jag med er andra. Det är en korkad kampanj.
Kampanjens budskap är att de som använder dubbdäck är "kärringar" i betydelsen fega som inte vågar köra med odubbade däck. Dnn typen av kampanjer skall en kommun inte ägna sig åt.
Men de var väl en POLITIKERS ide? Och våra pengar som går tillspillo.
Det sägs ju att de är valda av folket och framför folkets talan eller???????
Oavsett vad man har för uppfattning om dubbdäck, så är det mest kränkande mot våra kvinnor att använda ordet kärring och specielt
i en så viktig fråga som att rädda liv. finns bara ett svar AVGÅ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.