Laglig att köra utanför racingbanorna och döpt efter Christian von Koenigseggs pappa.
Tankar man vanlig bensin i Jesko producerar V8-motorn 1280 hästkrafter. För den som väljer E85 som bränsle istället stiger antalet hästar till 1600. Vridmomentet skäms inte heller för sig: 1.500 Newtonmeter.
Jesko ersätter slutsålda Agera RS. Växellådan är utvecklad av Koenigsegg själva. Döpt till Light Speed Transmission (LST) är den konstruerad utifrån ett flerkopplingssystem och har förmågan att hoppa mellan växlar, utan att följa en specifik ordning. Om du är på sjuans växel kan du alltså byta till fyrans, utan att behöva gå genom sexan och femman. Allt för att kunna accelerera så snabbt som möjligt: biltillverkaren menar att växlingarna sker ”nästan likvärdigt” med ljusets hastighet.
Bilen har bakhjulsstyrning och trippelfjädring motverkar tendensen att huka sig vid kraftig acceleration. Baktill sitter en gigantisk vinge som ska öka marktrycket. Den karaktäristiska omslutande vindrutan har justerats för att fungera bättre ihop med vingen. Tillverkaren påstår att Jesko är deras mest ”aerodynamiskt aggressiva” bil och vid 275 kilometer i timmen utvecklar den ett marktryck på ett ton.
Koenigsegg kallar Jesko för den ultimata megabilen och den är godkänd att köras på allmän väg. Toppfarten ryktas vara 480 kilometer i timmen. Sitt namn har den fått från Jesko von Koenigsegg, pappa till det svenska bilmärkets grundare, Christian.
Det finns inga uppgifter om priser eller i hur många exemplar bilen kommer att byggas.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Jesko?
Det finns inga uppgifter om priser eller i hur många exemplar bilen kommer att byggas.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Jesko?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.