Nästa artikel
Jeep Cherokee – rapport från provkörningen
Direktrapport

Jeep Cherokee – rapport från provkörningen

Publicerad 9 april 2014 (uppdaterad 10 april 2014)
Nya Jeep Cherokee har blivit mer städad till både det yttre och under skalet. Vi Bilägares Erik Rönnblom rapporterar direkt från provkörningen i Italien.

Jeeps identitet som den äventyrliga och lite råbarkade amerikanska biltillverkaren kan vara uppe för omtolkning. Nya Jeep Cherokees europeiska påbrå har nämligen blivit påtagligt, på ett positivt sätt. Vi Bilägares Erik Rönnblom har precis klivit ur en av de första bilarna efter provkörningen i Italien.

– Bilen är helt ny från platta till kaross och bygger på en modul som kallas Compact US Wide. Den kommer ligga tillgrund för flera nya modeller men bygger på samma plattform som Alfa Romeos betydligt nättare Giulietta baserats på.

Hur är den att köra?
– Den går fint på vägen och stötdämpningen är inte det minsta gungig trots storleken och markfrigången. Bilen har tjockare glas i rutorna fram vilket gör att ljudnivån är låg i kupén. De mindre motoralternativen är Fiats Multi jet-dieslar på 140 respektive 170 hästkrafter och så finns en Chryslerbyggd V6-bensinmotor på 3,5 liter och 272 hästkrafter. Den större motorn kommer med niostegad automatlåda.

Vad säger du om designen?
– Den har blivit betydligt mjukare och mer europeisk. Det enda som avslöjar att det är en Jeep är den klassiska grillen med de lodräta luftintagen och emblemet på bagageluckan.

När kommer den till Sverige?
– Den börjar säljas i Sverige den 10 maj med ingångspriset 349 000 kronor, men då med en av de mindre motorerna och utan möjlighet att välja en växellåda med lågväxel. Lågväxel och låsbar diffrential i bakaxeln erbjuds endast på den dyrare modellen med Chryslers V6-motor.

Jeep Cherokee kommer att provköras i nästa nummer (7/14) av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om nya Jeep Cherokee

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-09 14:34
Raphael

Det är fel att skriva att Giuliettan "är densamma" som plattformen US Wide Compact. US Wide Compact är en vidareutveckling av Giuliettans plattform, det är en breddning och en förlängning av Giuliettans plattform och detta blev en ny plattformsversion som fick ett nytt namn. US Wide Compact bygger på Giuliettans plattform, men är inte samma som Giuliettans plattform och Giuliettans plattform är inte "densamma som" US Wide Compact". Giuliettans plattform kom först.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-09 14:35
Raphael

Var förresten väldigt tunt med bilder till den här artikeln. :)

#3 • Uppdaterat: 2014-04-09 14:43
Andreas Jennersjö

Tack för rättningen Raphael. Fler bilder ser du i provkörningen av bilen i nummer 7/14 eller under eftermiddagen i vårt instagramflöde, @vibilagare. Där kommer du snart kunna se Cherokeen i terrängbanan.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-09 17:35
Gäst (ej verifierad)

Den har fått riktigt bra press i USA iaf. Bra både på och vid sidan av vägen.

Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=n4lb4gnDzqI

Men fronten har ju inte den mest lättsmälta formen direkt...

#5 • Uppdaterat: 2014-04-09 20:45
Hackenbush

Med baklampor nere och uppe ser det ut som om den fått en extra bakdel.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-10 01:00
Tobo

Bakpartiet påminner en hel del om Subaru Tribeca:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Subaru_Tribeca_rear_20090418.jpg

#7 • Uppdaterat: 2014-04-10 07:15
VW Polo 2012

Hej Raphael ,Tunt med bilder säger du, Titta på denna bild så förstår du. mvh VW Polo 2012 http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2013/06/2014-jeep-cherokee.jpg

#8 • Uppdaterat: 2014-04-10 10:30
Filips

Ser ur som en Kia... usch

#9 • Uppdaterat: 2014-04-10 16:34
hultarn

Nej, fy.. denna design är ju hemsk! De har totalt tappat sin identitet.
Jämför med Land Rover som istället behållit den samtidigt som man moderniserar.

#a • Uppdaterat: 2014-04-13 00:58
Roger Skagerström

Tycker den är väldigt snygg överlag. Fronten förstör tyvärr helheten.

Kan dock vara nåt man vänjer sig vid. När man ser den rulla, i Rålles länk tex, tycker jag inte man "ser" det fula lika tydligt som på stillbilderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.