Jaguar har hamnat i ett extremt tufft läge där nästan alla modeller försvunnit. Det är bara suven F-Pace som ska finnas kvar.
Planen är sedan att ”återuppfinna märket på nytt” med fokus på betydligt lyxigare bilar än tidigare. Tre nya elbilar ska presenteras och ingen ska kosta under 1,4 miljoner kronor. Tiden då märket sålde mer ”vanliga” bilmodeller med förbränningsmotor, som XF på bilden ovan, verkar alltså vara förbi.
Jaguar ska inom kort visa upp en ny konceptbil och i väntan på den gör Jaguar om sin logotyp med ett egenutvecklat typsnitt. Dessutom ska märket öppna egna visningslokaler som ska bjuda på ”dramatiska upplevelser” i lyxiga storstadsområden.
– För att relansera ett så globalt känt varumärke var vi tvungna att vara orädda, säger märkeschefen Rawdon Glober.
Jaguar har de senaste åren haft svårt att hitta sin roll inom koncernen. Hittills i år har bara 57 exemplar av Jaguar registrerats i Sverige.
Kommentarer till artikeln (5)
- Idag 15:26 Identitetskris tyvärr…
- Idag 14:41 Jag som alltid varit en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.