Volkswagen – som är sista biltillverkaren att fortfarande erbjuda bilar som kan köras på E85 – lägger ner försäljningen på grund av att det inte finns något köpintresse längre.
Volkswagen i Sverige meddelar att de har tagit bort sin E85-anpassade modell, Golf Multifuel, ur sortimentet. Biltillverkaren är den enda i landet som erbjuder etanolbilar och när nu Multifuel går i graven innebär det att det inte längre säljs några E85-bilar alls.
Etanolbilen hade sin storhetstid under mitten av 2000-talet. Många bilister fick upp ögonen för det miljövänligare bränslet och möjligheten att tanka både E85 och bensin. 2008 såldes 60.000 etanolbilar, vilket var en fjärdedel av den totala nybilsförsäljningen.
Men etanolen fick sig en törn i och med att många bilägare drabbades av dyra motorstörningar som de själva fick bekosta. Därefter började folk vända ryggen åt bränslet och idag är intresset bottenlågt för drivmedlet.
− Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning.
− E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament.
Volkswagen säger att de kommer fortsätta att satsa på andra miljövänliga alternativ i form av elbilar, laddhybrider och gasdrivna bilar istället.
Diskutera: Vad tycker du om att det inte längre säljs nya etanolbilar i Sverige?
Etanolbilen hade sin storhetstid under mitten av 2000-talet. Många bilister fick upp ögonen för det miljövänligare bränslet och möjligheten att tanka både E85 och bensin. 2008 såldes 60.000 etanolbilar, vilket var en fjärdedel av den totala nybilsförsäljningen.
Men etanolen fick sig en törn i och med att många bilägare drabbades av dyra motorstörningar som de själva fick bekosta. Därefter började folk vända ryggen åt bränslet och idag är intresset bottenlågt för drivmedlet.
− Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning.
− E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament.
Volkswagen säger att de kommer fortsätta att satsa på andra miljövänliga alternativ i form av elbilar, laddhybrider och gasdrivna bilar istället.
Diskutera: Vad tycker du om att det inte längre säljs nya etanolbilar i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Etanolbilar är inte miljövänliga, utsläppen ökar halten av marknära ozon vilket förhindrar växters pollinering och leder till förhöjd risk för struprörscancer. Däremot är etanol ett fossilfritt bränsle och det är därför som det har använts. Men fossilfritt är inte automatiskt samma som miljövänligt.
Stor @ Det är inte bara miljön som är vinnare på etanolbilen, även privatekonomin är vinnare. När min yngre son 2007 köpte bil fans inte V70 med etanol så det blev en diesel i stället. Med facit ett mycket dåligt val.
Min äldre son köpte en Passat etanol, ett mycket bra val. Efter 10 år har V70 dieseln kostat 48 980 kr i skatt och Passat etanol 3 635 kr en skillnad på 45 345 kr under 10 år. Dessutom behövs verkstadsbesök för regenerering av Partikelfilter trots att dieselvärmaren körs före varje start både vinter och sommar.
Nu har sonen övergått till att köra på etanol igen eftersom bensinen är nästan 50 % dyrare medan förbrukningen ökar med bara 30 %.
Ja så blev vi av med etanol som skulle vara framtidens bränsle. Därefter var det diesel som miljön "gillade". I dagsläget gäller batteridrift. Blir väl kvar ett antal år tills batteritillverkningen får tummen ner. Ja, ja säger då det. Några vinnare finns säkert i miljöracet. Men vilka???
Att E85 för en tynande tillvaro i Sverige beror till största del på subjektivt tyckande och inte på fakta i första hand. E85 är ett utmärkt miljöanpassat bränsle och ekonomiskt sett är det förmånligare än på länge att tanka detta (ca 5 kr billigare per liter än bensin).
Japp, så kan det gå i landet lagom, med en mer eller mindre självutnämnd kultur- och tyckarelit, visserligen ganska "smal", men tillräckligt dominant för att strypa all saklig debatt. Addera till "soppan" en mediakår som får allt svårare att tillgodogöra sig tekniska texter och avhandlingar och särintressen som har "kliat" vissa av medias "nyttiga idioter" på rätt ställen, så att dom med ett leende på läpparna förnedrar sig själva och journalistisk grundläggande etik avseende saklighet.
Köpte en BioPower 2010.. kändes riktigt bra att köra på etanol.. sen blev etanolen dyrare än bensin så då bytte jag bränsle till bensin..
Nu är det Etanol igen.. och bilen känns piggare än någonsin..
Tråkigt. Här i GBG skiljer det nästan 6 spänn/litern. Känns som att bilen fått 15-20 extra hk sedan jag började tanka E85 och förbrukningen har bara gått upp ca 1dl/mil
Det finns fortfarande bilar som går utmärkt på E85, det finns fortfarande företag som erbjuder E85-anpassning till bilar som inte tidigare klarar det, det är fortfarande mer miljövänligt att använda E85 än bensin och det går fortfarande att tanka E85 på de flesta stationer och just nu är det billigare!
Då har vi bara bensin och diesel kvar då! Sen kan miljön jubla :)
Det här tycker jag var en intressant utläggning från en som provat en hel del E85:http://www.esstronic.com/eprojects/ethanol/swe/konvertera.htm
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.