Bensinbolagets bruttomarginaler – summan som blir kvar efter att bensinens kostnad, skatter och moms räknats bort – har höjts kraftigt sedan januari 2009. Då tjänade bensinbolagen 0,69 kronor per liter såld bensin.
Två år senare, januari 2011, har marginalen ökat med ungefär 62 procent till 1,12 kronor per liter, enligt Dagens Industri som refererar till siffror från branschorganisationen Svenska Petroleuminstitutet.
Tidningen skriver att bensinbolagen dragit nytta av den minskade konkurrensen som den så kallade mackdöden inneburit. Antalet tankställen i Sverige har reducerats från drygt 4 050 till 2 900 från år 2001 till 2011.
Bensinbolagen förklarar de höjda marginalerna med att det tidigare inte varit tillräckligt lönsamt att driva bensinmackar. I början av mars noterades det högsta bensinpriset någonsin i Sverige, 14,28 kronor per liter.
Diskutera: Vad tycker du om bensinbolagens höjda marginaler?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
14,28-1,12=13,16. Jag tror inte det är bolagens avans som svider hårdast i lädret när man tankar fullt!
Knappast förvånande.
I samband med regeringsskiftet blev det helt plötsligt legalt att roffa åt sig så mycket som möjligt.
Bensinpriset är en konsekvens av denna attitydförändring.
Borgarna till och med uppmanar direktörerna att maximera sina vinster, på de vanliga hederliga medborgarnas bekostnad.
Det enda som kan bromsa denna trend är ett regeringsskifte.
Men det är ett par år kvar innan dess (om inte nyvarande regering omyndighetsförklaras innan nästa val). Och vem vet hur mycket elände borgarna hinner ställa till med innan dess. Vi får bara hoppas att det inte är för sent.
är detta ett politiskt forum? trodde det handlade om bilar här, eller har jag missat något? vad du tycker om regeringsskifte och annat kan inte intressera speciellt många här, skriv dina brandtal i Metallarbetaren istället.
Den som roffar åt sig störst kaka är ju staten, det kan väl knappast ha undgått någon. Att företag vill göra vinst är väl inte heller förvånande. Vad pumplagen anbelangar var det väl förra regeringen som införde den.
enligt SPI:s statistik har det inte förändrats särskilt mycket, ungefär samma bruttomarginal har förekommit ett flertal gånger bla under 90-talet. Det som förändrats stort är däremot produktpriset och därmed även skatteuttaget, men det måste väl tilltala vissa? En viss bruttomarginal måste dessutom finnas för att det ska vara lönt att driva bensinmack, även de som är emot företagsamhet och företag med därtill hörande personal måste väl kunna köpa bensin till sin bil? lönsamheten för enskilda mackägare har varit så gott som obefintlig, och det i många år. länk till bensinprisets utveckling: http://spi.se/statistik/priser/bensin?gb0=year&df0=1988-01-01&dt0=2011-12-31
Bensinpriset kommer alltid att höjas både av staten och bensinbolagen och därför kommer bensinförbrukningen att bli en allt större faktor vid bilbyte. Medelstora och större bilar måste få en lägre förbrukning annars kommer alltfler att köpa mindre bensinsnålare bilar. Men det kan ju också vara ett påtryckningsmedel från staten att höja skatten ordentligt så att folk börjar köpa elbilar istället.
En del skriver om staten som om det vore något eget företag skiljt från allt annat, där pengar samlas på hög, bränns upp eller på något mystiskt sätt bara går upp i rök - alternativt försvinner ner i riksdagsmännens fickor.
Staten Sverige är vi allihop! Det är inte så mycket att säga om att staten "roffar åt sig" skatter - om vi får någonting vettigt tillbaka, vill säga. Där har det sen 70-talets slut och framåt mest blivit sämre. Vi får betala mer för sjukbesök (även relativt sett), den fria tandvården är knappast fri med mera. Borgarnas (Alliansens) metod att konkurrensutsätta verksamheter är inte alltid så smart, eftersom man missar synergieffekter. Det kan mycket väl vara så att en ökad kostnad i en samhällsfunktion gör att man får minskade kostnader på flera andra - något man alltså missar om allt ska ses som enskilda, resultatbärande enheter där ingen samordnande överblick finns.
Sen kan man man verkligen diskutera om grundläggande samhällsfunktioner bör säljas ut och privatiseras.
I flera fall har det varken funnits beskrivningar av övergripande syfte eller tillräckligt detaljerade regler.
Att bensinbolagen nu höjer sina marginaler är absolut ingenting att bråka om. De är privata och marginalerna är faktiskt inte så stora på petroleumprodukter.
Man kan däremot fråga sig om bränsleskatten ska vara så pass stor som den är - och framförallt bör man fråga sig varför den inte differentieras med tanke på olika bränslens koldioxidutsläpp, toxiska effekter och långsiktig tillgång. Och varför i herrans namn beskattas dieselbilar så mycket mer än bensindrivna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.