Nästa artikel
Hastigheten på vägarna har minskat
Nyheter

Hastigheten på vägarna har minskat

Publicerad 24 januari 2013 (uppdaterad 25 januari 2013)
Vi kör allt långsammare, enligt mätningar av Trafikverket, som tror att anledningen är ändrade hastighetsgränser och höjda bötesbelopp.

Trafikverket har genomfört omfattande hastighetsmätningar år 2004 och år 2012. Den mätning som gjordes 2004 visade att den genomsnittliga reshastigheten för totaltrafiken i Sverige var 81,6 (+-1,6) km/tim på statliga vägar.

I mätningen 2012 kom man fram till en medelhastighet av 78,2 (+-1,2) km/tim.

Detta innebär att genomsnittshastigheten på det statliga vägnätet har minskat med 3,4 (+-2,0) km/tim.

Hastighetsöverträdelserna har också minskat med 6 procent mellan åren 2004 och 2012, även om fortfarande endast 46 procent av trafikanterna följer gränserna (Trafikverkets mål är 80 procent år 2020).

Trafikverket tror att hastighetssänkningen beror på införandet av de nya gränserna 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim och att hastighetsgränserna på många vägar har ändrats. Andra anledningar som lyfts fram är att bötesbeloppen för fortkörning har höjts och att fler hastighetskameror har kommit till sedan den första mätningen.

Mätningarna har gjorts på drygt 1 500 mätplatser i landet, under sommarperiod på barmark. Lägre hastigheter beskriver Trafikverket som ett av de viktigaste bidragen för att uppnå målet om en halvering av antalet omkomna i trafiken till 2020.
 
Diskutera: Vad tycker du om detta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-24 11:58
HiTek

Haha, va ironiskt!
"Vi kör allt långsammare, enligt mätningar av Trafikverket, som tror att anledningen är ändrade hastighetsgränser och höjda bötesbelopp."
Är la inte så konstigt att vi kör långsamare när det är dem själva som sätter upp moppe hastigheter. Smarta gänget hos TV som kunde komma fram till den anledningen!

#2 • Uppdaterat: 2013-01-24 12:16
Meph

Det är inte en hastighetssänkning på 10km/h som minskar olyckorna.. Undrar när de skall inse det.. Det som orsakar olyckor är folk som inte är uppmärksamma i trafiken, som inte ser sig för osv. När hastigheten minskar ökar denna risken enligt mig, säg att man skall köra 50mil i 90km/h jämfört med att köra 50 mil i 150km/h.. Jag är väldigt mer uppmärksam i 150km/h och dessutom kommer jag fram snabbare. Däremot i 90km/h blir man lätt trött då körningen blir tråkig och oengagerande och långdragen. Man kan då sitta och nicka till. Nä, jag tror mer på åtgärder som mobilförbud i bilar osv istället för att sänka hastigheten. Även mer förarutbildning skulle behövas. Hur man gör när man skall sväga av en huvudled t.ex. Att det finns något som heter blinkers, hur man gör när man blinkar i rondeller osv.. ca 25% av de förarna jag räknat i rondeller vet hur man blinkar. 75% blinkar inte överhuvudtaget.. Många förare tittar inte i döda vinkeln innan de byter fil. osv.. Det är sånt som orsakar olyckor!!

#3 • Uppdaterat: 2013-01-24 12:28
Hackenbush

Är dessa få km/h i skillnad något att yvas över?
3km/h i skillnad vid en krock är väl knappast avgörande för hur allvarligt man skadas?

#4 • Uppdaterat: 2013-01-24 12:45
Kalle2

Vad håller de på med på trafikverket ?? Det är lika enkelt att visa med statistik att olyckorna minskar med höjda hastigheter som med sänkta. Det är ju minst 10 andra faktorer som är långt viktigare för olycksstatistiken jämfört med en hastighets sänkning med 3 km/t. Dra genast in alla pengar som gå till trafikverkets s.k. "experter". Värre kapitalförstöring får man leta efter. Även alla bidrag till NTF bör dras in med omedelbar verkan, de kan inget annat än att tjata om hastigheten.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-24 12:49
hultarn

"Lägre hastigheter beskriver Trafikverket som ett av de viktigaste bidragen för att uppnå målet om en halvering av antalet omkomna i trafiken till 2020"

Japp, upp med fler kameror så blir allt så bra!

Att en tredjedel av de som omkommer är onyktra spelar säkert ingen roll.
Att ytterligare ett stort antal är obehöriga kvittar.
*suck*

Intressant att de tog med 120 km/h i uttalandet. Det låter ju fint men i verkligheten är det bråkdelar av promille av vägarna där man får köra 120.

Man kan jämföra med USA som nu har sitt lägsta antal omkomna på 62 år. De har sedan 25 år tillbaka undan för undan höjt hastigheterna på vägarna.
Vad säger Trafikverket om det? Ingenting...

#6 • Uppdaterat: 2013-01-24 13:01
martinwendel

Förstår att trafikverket är nöjda med utvecklingen. Snart får de rätt: Det är ofarligt att sms:a eller prata i mobilen... när man kör i 4km/h. Konstigt att det bara är Albanien i Europa som också tycker lika. Fattar övriga länder verkligen ingenting. Sverige är bäst, svenskarna vet bäst. (OBS ironi)

#7 • Uppdaterat: 2013-01-24 13:09
Leif Larsson (ej verifierad)

Logiskt att hastigheten på vägarna har minskat.
På de flesta vägavsnitt är ju hastighetsgränsen sänkt, på ett fåtal är hastighetsgränsen höjd.
(Tack och lov så har jag ännu inte sett några fartkameror på motorvägen)

#8 • Uppdaterat: 2013-01-24 13:21
Björn Sala

Håller med hultarn. Dessutom har amerikanarna blivit mycket bättre på bilkörning med åren när de höjt hastigheten och gjort körningen mindre sövande. Har kört mycket MC och bil därborta under ett par decennier (36 delstater) I tyskland (och även Italien) är förare generellt mer på alerten än vi svenskar av samma anledning. Vi fråntas vår frihet för att vissa inte kan hålla sig på mattan och köra med omdöme.

Miljön däremot förbättras säkert med lägre hastighet och mindre körglädje.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-24 13:43
Hackenbush

Jag tror att Bäng......Tingvall är ute efter lönehöjning.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Enligt obekräftade uppgifter så har Trafikverket efter flera års ihärdiga studier kunnat konstatera att inte bara medelhastigheten sjunker utan risken för en krock minskar väsentligt om bilen står parkerad i ett låst garage.

Man föreslår därför kraftiga bötesbelopp för alla som ämnar använda bilen för att köra med och på det viset få ner olycksstatistiken ytterligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.