På bilsalongen i Paris i slutet på september är det premiär för nya Range Rover, som enligt tillverkaren Land Rover blir den lyxigaste och kraftfullaste hittills. Den fulla specifikationen och priset på den nya suven kommer inte att presenteras förrän i början av september, men Range Rover bjuder så länge på en liten introduktion och en handfull bilder.
Det rör sig inte om en uppdatering av gamla Range Rover utan blir en helt ny modell, tillika den fjärde generationens Range Rover. Bilen är världens första suv som får en kaross helt i aluminium, vilket sänker bilens vikt med 420 kilo, hela 39 procent, jämfört med förra Range Rover-modellen.
Viktminskningen gör att Range Rovers egenskaper förbättras. Prestandan är bättre samtidigt som bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen har minskats.
Nytt front- och bakparti
Frontpartiet i aluminium är helt nytt och den bakre delen av karossen är helt nyutvecklad med fyrapunkters luftfjädring. Invändigt har bilen 118 millimeter större benutrymme i baksätet än tidigare Range Rover, samtidigt som möjligheten att ha två separata baksäten finns.
Nya Range Rover kan köpas som diesel med V8- eller V6-turbo eller som bensinare med V8-turbo. Modellen är även utrustad med en ny generation av Terrain response, systemet som justerar bilens inställningar utifrån väglaget.
Nya Range Rover kommer i början av 2013 och kommer att finnas tillgänglig i över 160 länder.
Diskutera: Vad tycker du om nya Range Rover?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Diesel med Turbo? Wow!
Den är inte så dum. Och en jäkligt proper inredning, dessutom.
Ser nästan likadan ut som den gamla... helt ny modell? Försiktiga är de... men målgruppen kommer antagligen älska denna.
Bra med små förändringar, skulle vara dumt att ändra en så lyckad grunddesign på en ikon i bilvärlden.
Klart den bil i den här klassen som väcker mest habegär hos mig trots den ibland bristfälliga driftkvalitén, har nog att göra med den berömda själen som står att finna hos en del tillverkare :)
Nu är det bara att hoppas på lotto i helgen...
Har den engentligen några konkurrenter?
Toyota kommer väl närmast, men...
Nej Roj J, Range Rover har ingen konkurrent som kan slå den i kombinationen terrängegenskaper och lyx. Jag skulle tro att den närmaste konkurrenten är Aston Martins tänkta/nya SUV, som går under deras gamla dotternamn Lagonda.
När det gäller denna Range Rover ser vi att influenser har tagits från andra modeller i Range Rover-koncernen, såsom strålkastare likt R-R Evoque och bakdel som liknar Range Rover Sport.
Många blandar ihop Range Rover med Range Rover sport. Den senare är betydligt vanligare och billigare (och mycket populär i USA enligt artikeln häromveckan i ViB). Range Rover Sport bygger på Land Rover Discovery men är mer civiliserad och med rejäla motorer. L-R Discovery är i pris och förmåga jämförbar med Toyota Land Cruiser.
Sedan en liten gliring till ViB:
Idag är Range Rover ett eget dotterbolag till Jaguar/Land Rover som ägs av Tata motors. Detta medför att Land Rover-ovalen har ersatts av en Range Rover oval.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.