Nästa artikel
GM och PSA inleder allians
Nyheter

GM och PSA inleder allians

Publicerad 1 mars 2012 (uppdaterad 1 mars 2012)
General Motors bildar en strategisk allians med Peugeot och Citroën. Företagen planerar att lansera en gemensam bilplattform 2016.

Efter en dryg vecka med mediespekulationer bekräftar nu franska PSA – som omfattar Peugeot och Citroën – och amerikanska General Motors ett nytt samarbete.

Alliansen kretsar kring två grundpelare, skriver biltillverkarna i ett uttalande. Dels ska man dela plattformar och komponenter, dels samordna inköp från leverantörer.

På det sättet hoppas företagen kapa kostnader och göra sig starkare på den europeiska marknaden. Inom fem år väntas besparningarna uppgå till två miljarder dollar om året, motsvarande 13 miljarder kronor.

– Det här samarbetet innebär stora möjligheter för våra två företag, säger GM-chefen Dan Akerson i en kommentar.

– Den här alliansen är oerhört spännande för båda parter och har stor utvecklingspotential, säger Philippe Varin, koncernchef PSA.

Inledningsvis är alliansens fokus småbilar, mellanklassbilar, flexbilar och crossovermodeller. Redan 2016 planerar företagen att lansera nya bilar byggda utifrån en gemensam plattform, men man är noga med att påpeka att bilarna kommer att konkurrera sinsemellan.

Som en del av affären kommer General Motors köpa en sju procent av aktierna i PSA, vilket gör den amerikanska bilkoncernen till näst största ägare.
 
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-01 16:32
Focus

Hur vågar PSA. GM har tagit livet av SAAB, är på god väg att göra detsamma med Opel. Men lycka till, det kommer säkert att behövas.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-01 17:42
Peugo

Med 7% får PSA pengar i kassan så de klarar av nedgången i ekonomin i just Europa. PSA gör för billiga bilar och det känns just nu, fastän DS -serien och 508 HRZ/3008 Hybrid4 börjar kanske locka rikare köpare. Något måste göras för VW-konsernen börjar bli allt för stor? GM kan knappast göra SAAB av PSA i och med denna affär?

#3 • Uppdaterat: 2012-03-01 20:29
Lars A

Kan instämma i Peugos inlägg. Premiumbilsköpare betalar mycket för kylarmärket och förtjänsten per såld bil är därmed stor. Det här kan bli en riktigt bra affär för båda parter och PSA är en helt annan spelare än Saab.

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Hoppas att fransoserna har en liknande klausul i kontraktet som Fiat hade när man prasslade med puckona i General Morons. Då Detroit inte köpte majoriteten av dom 2005 så blev man tvingade att betala runt 15-17 miljarder för att komma undan vilket gav Fiat välbehövliga pengar samt att man slapp GM's döda hand över verksamheten.

PSA är illa ute om man tror att GM är frälsaren. Och vad händer nu med Opel? Opelfantasterna borde vara oroliga.

GM avvecklar anrika bilmärken istället för att utveckla dom: Oldsmobile, Pontiac, Saab och hur det gick med deras satsningar på Hummer och Saturn vet vi.

En svart dag för fransk bilindustri.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-02 07:37
1storstark

Som GM nu bär sig åt i SAAB- affären, så kommer i alla fall inte jag att ens ta med tång i något som bara luktar GM.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-02 14:33
Gunnar 44

Visserligen har GM haft ett visst samarbete med Fransmännen när det gäller större fordon som bussar o lätta lastbilar. Jag skulle tro att samarbetet blir på samma sätt. Om det är bra eller dåligt återstår att se.
GM har nu inte samma inflytande på Opel/Vauxhall som tidigare genom att de inte längre förfogar över aktiemajoriteten, vilken numera tillhör Tyskarna.
Men risken finns att GM kommer att överspela GM Europas Opel och Vauxhall. Redan idag för GM USA en kamp mot Opel/Vauxhall, genom att kräva en försäljningsökning i Europa på 20 % Chevroletbilar, samtidigt som man anklagar Opel för överproduktion. Till o med i Tyskland tvingas minska på Opels reklam till förmån för Chevrolet.
Det enda GM USA är ute efter är en större vinst, vilket Chevrolet från Korea bidrar till. Man tjänar alltså mer om man säljer Chevrolet än en Opel/Vauxhall. Jag hoppas innerligt att Opelhandlarna i Sverige vägrar befatta sig med Chevrolet och andra GM bilar.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-03 21:47
Gunnar 44

Det är ju faktiskt så, att återförsäljarna köpt in sig som delägare i Opel och har övertagit aktieandelar från GM. Hur mycket det rör sig om, känner jag inte till, men det fanns vissa villkor för att Tyska staten skulle bidra med det nödvändiga lånet. Ett av villkoren har sagts vara just detta med ägarförhållandet, samt att Tyskarna skulle ha majoritet i företaget.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-03 22:04
Hackenbush

Detta är en bra deal för Gm. Peugeot och Citroen är starka märken i mellan-Europa. Vad det ger tillbaka till Peugeot och Citroen är mer tveksamt.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-04 11:00
saabnisse

Det var just det.
GM har mer att tjäna på den här affären än PSA.
Enda fördelen för PSA är väl att de får del av GMs återförsäljarnät i US.

#a • Uppdaterat: 2012-03-04 12:32
N-iklas

”PSA är illa ute om man tror att GM är frälsaren. Och vad händer nu med Opel? Opelfantasterna borde vara oroliga.”

För egen del så är jag nog bra udda eftersom jag håller på Opel för att jag upptäckte att Opel var den bästa bilen en gång, om Opel inte varit bäst skulle jag inte göra det.
De flesta s.k. ”entusiaster” bryr sig ju inte alls om ifall bilen är bra eller dålig, den är ju alltid bäst hur dålig den än är.
Jag har ofta räknat upp en lista på årsmodeller av Opel man ska undvika därför att de är mer eller mindre dåliga.
Jag har aldrig haft en dålig Opel med minsta fel och det beror på att jag vet precis vilka man ska undvika.

I det här fallet är det förståss negativt för Opel eftersom detta samarbete kommer att förstöra Opels dåliga ryckte ytterligare, franska bilars dåliga kvalitet är ju ingen myt från 60-talet de är tyvärr fakta, Renault, Peugeot och Citroën hamnad i botten i – nästan - varje kvalitetsundersökning, vilket lustigt nog även VW gör?

2008 då Opel var 4 var VW på 15:de plats och Ford 18, ändå hävdas det att dessa bilar har så hög kvalitet?
Undrar om det är entusiastögon man ser med?

Medan Opel i de flest undersökningar hamnar i toppen och faktiskt vunnit kvalitetsundersökningar varje år sedan 2004 då Opel var bästa europiska bilen på 7:de plats i den stora årliga undersökningen av Auto Bild, Peugeot var då 16.

2008 var Opel fjärde bästa bil mitt bland japanerna före Audi, BMW och Mercedes medan Citroën, Renault och Peugeot placerade sig i botten.
I år har Opel vunnit två kvalitetsutmärkelser igen.

Peugeot Citroën har ingen teknik som är intressant för Opel, kan inte komma på en enda teknisk sak av värde dessa båda har.
Dieselmotorer räknas inte eftersom jag anser att det är skräp.

Men det är redan så illa med Opels ryckte nu att det inte gör vare sig till eller från.
Det är bättre än att lägga ner fabriker och det är viktigt att inte VW tillåts att ta över hela marknaden och få monopolställning, allt som går emot VW är bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.